پیشرفت فقط در مورد تعهدات اقلیمی نیست

من خبرهای خوب و خبرهای بد دارم. خبر خوب این است که 34 درصد از بزرگترین شرکت‌های جهان اکنون متعهد به «صفر خالص» هستند. این رقم نسبت به دسامبر 2021 7 درصد افزایش یافته است. خبر بد این است که 93 درصد از این شرکت ها در مسیری هستند که در هر بازه زمانی که می تواند به طور واقعی سیاره ما را نجات دهد، اهداف صفر خالص خود را از دست می دهند.

اهداف داوطلبانه شرکت‌ها می‌توانند به شکلی طعنه‌آمیز پر از هوای گرم باشند و اقدامات اقلیمی به سرعت در حال تبدیل شدن به بزرگترین ایستگاه تعویق در جهان است. به همین دلیل، دبیرکل سازمان ملل متحد اخیراً خواستار «به جلو سریع» اهداف خالص صفر تا حداقل یک دهه شد و هشدار داد «بمب ساعتی آب‌وهوایی در حال حرکت است».

اما اهداف شرکتی نیز بسیار ارزشمند هستند. ثابت شده است که شرکت‌هایی که دارای اهداف خالص صفر هستند، انتشار گازهای گلخانه‌ای را سریع‌تر از شرکت‌هایی که فاقد آن هستند، کاهش می‌دهند، و به‌طور متوسط، شرکت‌های هدف در 10 سال گذشته توانسته‌اند انتشار عملیاتی را 18 درصد کاهش دهند. بنابراین به جای اینکه آنها را به دلیل نارسایی‌هایشان کنار بگذاریم، بیایید به این بپردازیم که اهداف مبتنی بر علم چیست و چه کاری می‌توانیم انجام دهیم تا اطمینان حاصل کنیم که آنها سلاحی قدرتمند در مبارزه با تغییرات آب و هوایی باقی می‌مانند.

باید چکار کنیم؟

هیئت بین دولتی تغییرات آب و هوایی سازمان ملل اوج هشت سال کار صدها دانشمند برجسته آب و هوا است و گزارش آنها به طور قطع به این نتیجه رسیده است که انتشار جهانی باید تا سال 2030 48 درصد و تا سال 2050 90 درصد (در غیر این صورت به عنوان صفر خالص شناخته می شود) کاهش یابد. صادقانه بگویم، آنچه ما باید انجام دهیم بسیار روشن است.

با وجود این، نظارت بر مسئولیت آب و هوای شرکتی 2023 گزارش داد که 24 شرکت بزرگ جهان – که مسئول 4٪ از انتشار جهانی هستند – متعهد شده اند تا سال 2030 کاهش متوسط ​​​​15٪ نسبتاً رقت انگیز را ارائه دهند.

چرا باید آن را انجام دهیم؟

همانطور که همه ما می دانیم، سوخت های فسیلی، کشاورزی صنعتی و جنگل زدایی منجر به تجمع گازهای گلخانه ای در جو ما می شود. سپس، درست مانند یک گلخانه واقعی، گازهای گلخانه ای گرما را به دام می اندازند و باعث ایجاد مواردی مانند آب و هوای شدید، ذوب شدن یخچال ها و گرم شدن اقیانوس ها می شوند.