پیشرفت فقط در مورد تعهدات اقلیمی نیست

دانشمندان آب و هوای سازمان ملل به این نتیجه رسیده‌اند که از زمان انقلاب صنعتی، ما قبلاً سیاره را 1 درجه سانتیگراد گرم کرده‌ایم – همانطور که تعداد وحشتناک خشکسالی‌ها، قحطی‌ها، طوفان‌ها و سیل‌های اخیر نشان می‌دهد. همین دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که هر چیزی بالاتر از 1.5 درجه سانتیگراد گرم شود، تغییرات آب و هوایی فاجعه بار ایجاد می کند و در دمای 2 درجه سانتیگراد، آسیب غیرقابل برگشت خواهد بود.

با نرخ فعلی انتشار گازهای گلخانه‌ای، بدون هیچ گونه کاهشی، در اوایل دهه 2030 به 1.5 درجه سانتیگراد گرمایش خواهیم رسید، به همین دلیل است که اقدامات جمعی بسیار ضروری است.

هدف مبتنی بر علم چیست؟

“هدف” صرفاً یک جاه طلبی عمومی برای کربن زدایی است، به طور ایده آل با یک جدول زمانی و استراتژی مشخص شده برای چگونگی رسیدن به آنجا. در صورتی که اهداف با هدف 1.5 درجه سانتیگراد تعیین شده توسط سازمان ملل متحد مطابقت داشته باشند، “مبتنی بر علم” در نظر گرفته می شوند.

ابتکار اهداف مبتنی بر علم (SBTi) سازمانی است که بر حمایت از بخش خصوصی در تعیین و رسیدن به این اهداف متمرکز است. بیش از 4000 شرکت، بیش از یک سوم اقتصاد جهانی، از طریق SBTi اهدافی را تعیین کرده اند.

یونیلور در حال برنامه ریزی برای رسیدن به صفر خالص در سراسر زنجیره ارزش خود تا سال 2039 است. Diageo تا 2030 کار می کند. آمازون و والمارت به سال 2040 متعهد شده اند. و فولکس واگن حداکثر تا سال 2050 خالص کربن خنثی خواهد شد.

اما توجه کنید که چگونه آخرین مثال از زبان های مختلف استفاده می کند. “کربن خنثی” تعهدی به کاهش انتشار نیست – و اگر متوجه شدید که گیج کننده است، تنها نیستید. زبان آب و هوا می تواند گمراه کننده و قابل تفسیر باشد. ابتکار حرکت به سمت صفر نایک نمونه جالبی از این موضوع بوده است که اشتیاق و تعهد کلی برند – با برخی ابتکارات قابل توجه پایداری – را برجسته می‌کند، اما در واقع بدون تعیین یک هدف خالص خالص SBTi.