جهان در نهایت بیش از تولید نفت برای انرژی خورشیدی هزینه می کند

آژانس بین المللی انرژی به تازگی گزارش سالانه خود را در مورد سرمایه گذاری جهانی در انرژی منتشر کرده است که در آن تمام این پول نقد را جمع آوری می کند. جهان شاهد حدود 2.8 تریلیون دلار سرمایه گذاری در انرژی در سال 2022 بود که حدود 1.7 تریلیون دلار از آن صرف انرژی پاک شد.

این بزرگترین سرمایه گذاری یک ساله در زمینه انرژی پاک تا کنون بوده است، و اینکه همه چیز به کجا می رود بسیار جالب است. چند خبر خوب، چند خبر بد و چند نکته شگفت‌انگیز برای به اشتراک گذاشتن دارم. پس کمی پاپ کورن بردارید و بیایید به داده ها بپردازیم.

سوخت های فسیلی در حال تزلزل هستند

بیایید با چیزی که من آن را خبر خوب می دانم شروع کنیم: پول زیادی صرف انرژی پاک می شود – از جمله انرژی های تجدیدپذیر، هسته ای، و چیزهایی که به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای کمک می کنند، مانند خودروهای الکتریکی و پمپ های حرارتی. و نه تنها پول زیادی است، بلکه بیشتر از مبلغی است که صرف سوخت های فسیلی می شود. در سال 2022، به ازای هر دلاری که برای سوخت های فسیلی خرج می شود، 1.70 دلار صرف انرژی پاک می شود. فقط پنج سال پیش، حتی مرده بود.

تسلط فزاینده انرژی پاک به ویژه در مورد انرژی خورشیدی آشکار است. در سال 2023، برای اولین بار، انتظار می رود سرمایه گذاری در انرژی خورشیدی بر سرمایه گذاری در تولید نفت غلبه کند. این یک تفاوت فاحش با تصویر یک دهه پیش است، زمانی که هزینه‌های نفت از هزینه‌های خورشیدی نزدیک به شش به یک پیشی گرفت.

در حالی که ما در مورد نفت و گاز هستیم، فکر می کنم شایسته است به یک نکته واقعاً جالب اشاره کنیم: در حالی که پول زیادی برای انرژی پاک جریان دارد، سهم زیادی از هزینه های شرکت های سوخت فسیلی را تشکیل نمی دهد.

آن تکه های تاریک کوچک را در سال های 2021 و 2022 می بینید؟ این سهم هزینه‌های شرکت‌های نفت و گاز است که صرف انرژی پاک می‌شود. هزینه‌های زیرساخت‌های نفت کاهش یافته است (این همان چیزی است که به انرژی خورشیدی اجازه می‌دهد عقب‌نشینی کند)، اما شرکت‌ها با پرداخت سود سهام، بازخرید سهام و بازپرداخت بدهی‌ها به جای صرف بیشتر در فناوری‌های کم آلاینده، آن را جبران می‌کنند.

هر گونه سرمایه گذاری و توجه به انرژی های تجدیدپذیر و نوآوری هایی که می تواند به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای کمک کند عالی است، و من فکر می کنم شرکت های نفت و گاز می توانند در تقویت فناوری های جدید نقش داشته باشند، به ویژه آنهایی که در آنها تخصص دارند (من به شما نگاه می کنم، زمین گرمایی! ). اما من فکر می‌کنم مهم است که این هزینه‌ها را در چارچوبی نگه داریم – شرکت‌های نفت و گاز کمتر از آنچه فکر می‌کنید کمپین‌های تبلیغاتی برای انرژی‌های تجدیدپذیر هزینه می‌کنند.

آن را بیاورید

در انرژی های پاک، اکثریت قریب به اتفاق هزینه ها صرف انرژی های تجدیدپذیر مانند باد و خورشید، ارتقاء شبکه و تلاش برای بهبود بهره وری انرژی می شود.