پرداخت‌های برنامه‌ریزی‌شده دیرهنگام در میان بحران نقدینگی به اوج پس از کووید می‌رسند

در حالی که رکود تبلیغاتی در سال گذشته تأثیر بسیار قابل‌توجهی بر ناشران دیجیتالی گذاشته است و منجر به اخراج، فروش و تعطیلی کارکنان شده است، داده‌های جدید نشان می‌دهد که بحران اقتصادی نگران‌کننده‌ای مشابه می‌تواند در زیر سطح اکوسیستم فناوری تبلیغات پنهان باشد.

به گزارش سرویس تامین مالی رسانه دیجیتال Oarex، در سه ماهه اول سال جاری، 53 درصد از پرداخت‌های برنامه‌ای با تأخیر انجام شده است که این رقم در سه ماهه مشابه سال گذشته 35 درصد و در کل 38 درصد در سال 2022 بوده است. به همین ترتیب، 54 درصد از پرداخت‌های مستقیم در سه ماهه اول با تأخیر انجام شد که این رقم در سال قبل از آن 48 درصد بود.

به جای یک موضوع مجزا، تاخیر پرداخت می تواند اثر موجی بر زنجیره تامین رسانه دیجیتال داشته باشد و بر فروشندگان مرتبط با فناوری تبلیغات، ناشران و سایر طرف های پایین دستی به دلیل مسئولیت متوالی تاثیر بگذارد.

به گفته مارک روپلاتو، یکی از بنیانگذاران و مدیر اجرایی سرویس مدیریت تبلیغات NoBid، پرداخت های دیرهنگام یک اتفاق رایج در دنیای رسانه های دیجیتال است. پلتفرم های سمت عرضه به طور معمول پرداخت ها را تا پنج روز به تاخیر می اندازند، که این یک عمل آزاردهنده، اگر استاندارد باشد، در صنعت است.

به گفته نیک کارابیا، معاون اجرایی Oarex، اما ترکیبی از عوامل اقتصادی نامطلوب، از جمله فضای تبلیغاتی افسرده و پیامدهای بسته شدن بانک سیلیکون ولی و EMX، این موضوع را تشدید کرده است.

در نتیجه، نرخ‌های تأخیر پرداخت به بالاترین حد خود از مارس 2020 رسیده است که نشانه‌ای از کمبود نقدینگی گسسته، اما نگران‌کننده در بازار است.

کارابیا گفت: «داده‌ها واضح است: پرداخت‌های دیرکرد همچنان در حال افزایش است. این شرکت‌ها بیرون نمی‌آیند و شرایط پرداخت خود را تنظیم نمی‌کنند – آنها فقط با تاخیر پرداخت می‌کنند، و شما هرگز نمی‌دانید که کسری 100000 دلاری چگونه می‌تواند بر یک تجارت تأثیر بگذارد.

این تاخیرها جریان های نقدی شرکت ها را مختل می کند و پرداخت به موقع به فروشندگان پایین دستی را برای آنها چالش برانگیز می کند و با جلوگیری از کارآمدترین کارآمدترین مشاغل ممکن، منجر به هزینه های فرصت می شود.

ناامیدکننده‌تر از همه، آنها می‌توانند یک کسب‌وکار سالم را به دلیل کوچک‌ترین تقصیر خود به سمت یک بحران مالی سوق دهند و محیطی ناپایدار ایجاد کنند که در آن یک شرکت ورشکسته می‌تواند اکوسیستم گسترده‌تر را به خطر بیندازد.

با متوقف شدن اقتصاد، تأخیر در پرداخت ها و اختلاف پرداخت ها افزایش می یابد