خطراتی که برندها با قوانین جدید تبلیغات اتحادیه اروپا روبرو هستند

علاوه بر این، برخی از تعاریف پیشنهادی تبلیغات سیاسی که ارائه شده است، وابسته به دستمزد نیستند، به این معنی که هم تبلیغات پولی و هم تبلیغات غیرپرداختی در محدوده مقررات گنجانده می شود. البته مداخله باید به تبلیغات سیاسی پولی محدود شود. اگر پیام‌های سیاسی بدون پرداخت در محدوده مقررات قرار می‌گیرد، می‌تواند به این معنا باشد که در نتیجه همه انواع سخنرانی‌های سیاستمداران، گروه‌های مدافع، جامعه مدنی و دیگران محدود می‌شود. در ادامه، آنها می توانند از ترس اینکه محتوایشان یک تبلیغ سیاسی تلقی شود، نسبت به آنچه در کانال های اجتماعی خود می گویند محتاط شوند.

با اجازه دادن به تبلیغات مبتنی بر مسائل در محدوده مقررات، ما در واقع ممنوعیت عملی چنین تبلیغاتی را در برخی از کشورهای عضو اعلام می کنیم.

چگونه این بر برندها تأثیر می گذارد

برندها در موقعیت غیر قابل رغبتی قرار خواهند گرفت که باید رویدادهای رای گیری آتی را در سطح اتحادیه اروپا، ملی و محلی ردیابی کنند، زیرا هیچ الزامی برای کشورهای عضو یا اتحادیه اروپا برای ارائه اطلاعات در مورد آنها وجود ندارد.

برندها نه تنها باید انتخابات آتی را به دقت رصد کنند، بلکه باید معیارهای تبلیغات سیاسی را بر این اساس درک کرده و در نظر بگیرند. با توجه به اینکه هیچ راهنمایی از طرف کمیسیون در مورد نحوه تفسیر “مسئول یا طراحی شده” وجود ندارد، اگر تبلیغ در این دسته قرار می گیرد، برندها باید خودشان را تعیین کنند.

در مواجهه با چنین ریسک و پیچیدگی قانونی، برندها احتمالاً به دلیل ترس از نقض مقررات، از مشارکت در تبلیغات مبتنی بر مسائل اجتناب می کنند. ما به طور مداوم به سیاستگذاران هشدار داده‌ایم که مقررات نادقیق و نامشخص برای تبلیغات سیاسی می‌تواند تأثیری دلخراش بر گفتار تجاری داشته باشد.

در حال حاضر، ما شاهد مواردی از شکایت فعالان فردی در مورد محتوا به سازمان‌های خودتنظیمی هستیم، به دلیل ماهیت سیاسی درک شده آگهی، حتی در غیاب قوانین هماهنگ در مورد تبلیغات سیاسی.

در یک تبلیغ کوکاکولا در سال 2019، بابانوئل به عنوان یک مهاجر به تصویر کشیده شد که به گرمی مورد استقبال خانواده ها و کودکان قرار گرفت. سازمان خود تنظیمی بلژیک (JEP) شکایتی دریافت کرد مبنی بر اینکه این آگهی حاوی پیامی سیاسی است.

علاوه بر این، سازمان خودتنظیمی یونان (SEE) مجبور شد به چندین شکایت در مورد نمایش افراد یا زوج‌های LGBTQ+ در تبلیغات رسیدگی کند. در لهستان، شکایات مشابهی در سال 2020 در مورد تبلیغ Durex با حضور یک زوج همجنس انجام شد.