بازاندیشی تحرک پایدار در یک چشم‌انداز دیجیتالی جدید

یانسونگ چن، معاون ارشد استراتژی و فناوری در Ricardo – یک شرکت مشاوره محیطی، مهندسی و استراتژیک – می‌گوید فناوری‌های پیشرفته نگاه صنعت به ارزش پیشنهادی خود را در سطحی اساسی تغییر می‌دهند. آنها همچنین در حال تغییر روشی هستند که صنعت نقش خود را در تعامل با مشتری درک می کند.

فراتر از صفر خالص: داده، طراحی و اتصالات دیجیتال

ظهور وسایل نقلیه الکتریکی (EVs) به وضوح نشان می دهد که چگونه تغییرات در صنعت خودرو در دهه گذشته رخ داده است. فروش جهانی خودروهای برقی مسافربری در سال 2022 برای اولین بار از مرز 10 میلیون گذشت. از هر هفت خودروی سرنشینی که در سال 2022 در سراسر جهان خریداری شد، یک خودرو الکتریکی بود، در حالی که در سال 2017 تنها یک خودرو از هر 70 خودرو فروخته شد.

همانطور که استقبال از EV رشد می‌کند، پیشرفت‌های فناوری و نرم‌افزار برای ارتباط دیجیتالی مشتریان و بهبود تجربه آنها حیاتی‌تر شده است. چن می‌گوید: «توانایی ما برای دسترسی به داده‌ها و اعمال آن در فرآیندهای طراحی در زمان واقعی این است که چگونه صنعت را تغییر می‌دهیم، هزینه‌ها و تولید کربن را کاهش می‌دهیم، تجربه رانندگی را شخصی‌سازی می‌کنیم و ارزش جدیدی برای مشتریان ایجاد می‌کنیم.

با این حال، پیشرفت های مداوم در نرم افزار نیاز به درک عمیقی از نحوه استفاده از فناوری در صنعت خودرو دارد. تولیدکنندگان سنتی، به ویژه، باید بین عملیات های قدیمی با ابزارها و طرح های جدید تعادل برقرار کنند. به گفته لوک جولیا، مدیر ارشد علمی خودروساز فرانسوی رنو، «فناوری پیشرفته و هوش مصنوعی به هوشمندتر شدن خودروها کمک می‌کنند، اما ماهیت اساسی خودرو را هم در داخل و هم در خارج تغییر می‌دهند».

بنابراین، پر کردن شکاف بین صنعت خودرو و ارائه دهندگان فناوری ضروری است. به عنوان مثال، ریکاردو با کنسرسیوم دیجیتال دوقلو همکاری کرده است که به آن اجازه می دهد با سازمان های فناوری مانند Ansys، Dell، Lendlease و Microsoft همکاری کند. کنسرسیوم عضویت باز یک اکوسیستم بین المللی متشکل از کارشناسان صنعت، دولت و دانشگاهی است که توسعه دوقلو دیجیتال را شکل می دهد.

ظهور دوقلو دیجیتال

در سال‌های اخیر، فناوری دوقلو دیجیتال به ابزاری تقریباً ضروری در تولید خودرو تبدیل شده است و نحوه ساخت وسایل نقلیه را تغییر می‌دهد. به عنوان مثال، رنو دارایی های فیزیکی خود را به دوقلوهای دیجیتالی مدل سازی کرده است و هر کارخانه یک ماکت در دنیای مجازی دارد. این بخشی از تلاش این خودروساز برای سرعت بخشیدن به دیجیتالی شدن خطوط تولید و داده های زنجیره تامین خود در سراسر شرکت است. جولیا می‌گوید: «با بهینه‌سازی داده‌ها، می‌توانیم از هوش مصنوعی به طور مؤثرتری در کارخانه استفاده کنیم و کارایی عملیات خود را افزایش دهیم.

کارخانه‌های رنو با داده‌های تامین‌کننده، پیش‌بینی‌های فروش، و اطلاعات با کیفیت تغذیه می‌شوند که از هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین پشتیبانی می‌کنند – در نتیجه امکان توسعه سناریوهای پیش‌بینی‌کننده متعدد را فراهم می‌کنند. به عنوان مثال، تعمیر و نگهداری پیش‌بینی‌کننده برای روبات‌ها می‌تواند خرابی‌های احتمالی را در سراسر زنجیره عملیاتی، در هر قسمت از خط مونتاژ، پیش از وقوع پیش‌بینی کرده و به آنها رسیدگی کند.

علاوه بر این، ابتکار Refactory رنو، که حول چهار مرکز فعالیت کلیدی – Retrofit، Re-energy، Re-cycle و Re-start سازماندهی شده است – از دوقلوهای دیجیتال برای کاهش ردپای کربن خود استفاده می کند. جولیا می‌گوید: «فقط بحث ماشین‌های الکتریکی نیست، بلکه چگونگی تامین باتری‌ها و بازیافت ماشین‌ها و مواد است.»