با افزایش هیجان – و پیش بینی – در مورد اینکه هوش مصنوعی چگونه صنعت رسانه را تغییر خواهد داد، قانونی که به ناشران اجازه می دهد به طور جمعی با غول های فناوری برای دریافت غرامت عادلانه برای استفاده از محتوای خود مذاکره کنند، در اوایل ماه مارس در کنگره مجدداً معرفی شد.
لوایح مشابه اخیراً در استرالیا و کانادا به تصویب رسیده است و تأثیرات ظاهراً مثبتی بر درآمد ناشران و اندازه اتاق خبر داشته است. پس از یک سال پس از تصویب لایحه استرالیا، بر اساس اعداد سال 2022، تقریباً 150 میلیون دلار به اتاق های خبر استرالیا پرداخت شد.
دانیل کافی، معاون اجرایی و مشاور عمومی سازمان تجارت ناشران News Media Alliance، گفت: «اینها برخی از اندازهگیریهای قابل سنجش هستند.
در اینجا توضیحی درباره قانون رقابت و حفظ روزنامه نگاری (JCPA) و معنای آن برای بازاریابان و ناشران آمده است.
برجام چیست؟
برجام برای اولین بار در مارس 2021 توسط امی کلوبوچار، رئیس سنا ضد تراست معرفی شد، برجام در جلسه قبلی کنگره منتشر شد، اما دسامبر گذشته در لایحه ای برای هزینه های دفاعی کنار گذاشته شد.
کلوبوچار در آن زمان گفت: «اخبار محلی با یک بحران وجودی مواجه است، از کاهش شدید درآمد تبلیغات و بسته شدن اتاقهای خبر در سراسر کشور تا ابزارهای هوش مصنوعی که محتوا را تولید میکنند. برای حفظ روزنامهنگاری مستقل و قوی، سازمانهای خبری باید بتوانند با پلتفرمهای آنلاینی که بر توزیع اخبار و تبلیغات دیجیتالی تسلط دارند، در زمینههای مساوی مذاکره کنند.»
چگونه کار می کند؟
در صورت تصویب، برجام به ناشران دیجیتالی با کمتر از 1500 کارمند تمام وقت اجازه می دهد که به طور جمعی با پلتفرم های آنلاین غالب در مورد قیمت گذاری مذاکره کنند. پلتفرمهای غالب شامل شرکتهایی با حداقل 50 میلیون کاربر مستقر در ایالات متحده است و تحت مالکیت یا کنترل شخصی با فروش خالص سالانه یا سرمایه بازاریابی بیش از 550 میلیارد دلار یا حداقل یک میلیارد کاربر فعال ماهانه جهانی است. طبیعتا این شامل گوگل و فیسبوک می شود.
طبق این لایحه، این پلتفرمها از انتقام یا تبعیض علیه رسانهها بر اساس اندازه یا دیدگاههای بیان شده در محتوایشان منع خواهند شد. اگر پلتفرمها متخلف باشند، ناشران میتوانند از طریق حق اقدام خصوصی از آنها شکایت کنند.