هوش مصنوعی مولد، تمرکز قدرت فناوری بزرگ را به خطر می اندازد. در اینجا نحوه جلوگیری از آن آمده است

این داستان در ابتدا در The Algorithm، خبرنامه هفتگی ما در مورد هوش مصنوعی ظاهر شد. برای دریافت داستان هایی از این قبیل در صندوق ورودی خود، در اینجا ثبت نام کنید.

اگر رگولاتورها در حال حاضر اقدام نکنند، رونق هوش مصنوعی مولد قدرت Big Tech را حتی بیشتر متمرکز خواهد کرد. این بحث اصلی گزارش جدید موسسه تحقیقاتی AI Now است. و منطقی است. برای درک دلیل، در نظر بگیرید که رونق فعلی هوش مصنوعی به دو چیز بستگی دارد: حجم زیاد داده و قدرت محاسباتی کافی برای پردازش آن.

هر دوی این منابع فقط در اختیار شرکت های بزرگ فناوری هستند. و اگرچه برخی از هیجان‌انگیزترین برنامه‌ها، مانند ربات چت OpenAI ChatGPT و Stability.AI تولید تصویر AI Stable Diffusion، توسط استارت‌آپ‌ها ایجاد می‌شوند، اما آنها به قراردادهایی با Big Tech اعتماد می‌کنند که به آنها امکان دسترسی به داده‌ها و منابع محاسباتی گسترده‌شان را می‌دهد.

سارا مایرز وست، مدیر عامل تحقیقات غیرانتفاعی موسسه AI Now می‌گوید: «چند شرکت بزرگ فناوری آماده‌اند تا قدرت را از طریق هوش مصنوعی تثبیت کنند، نه اینکه آن را دموکراتیک کنند.

در حال حاضر، Big Tech بر روی هوش مصنوعی نقش بسته است.اما مایرز وست بر این باور است که ما در واقع در یک لحظه بحرانی هستیم. این شروع یک چرخه تبلیغاتی جدید در فناوری است، و این بدان معناست که قانونگذاران و قانونگذاران فرصتی منحصر به فرد دارند تا اطمینان حاصل کنند که دهه آینده فناوری هوش مصنوعی دموکراتیک تر و منصفانه تر است.

چیزی که این رونق فناوری را از موارد قبلی جدا می‌کند این است که ما درک بهتری از تمام راه‌های فاجعه‌باری که هوش مصنوعی می‌تواند به اشتباه برود، داریم. و رگولاتورها در همه جا توجه زیادی دارند.

چین به تازگی از پیش‌نویس لایحه‌ای درباره هوش مصنوعی مولد پرده برداری کرده است که خواستار شفافیت و نظارت بیشتر است، در حالی که اتحادیه اروپا در حال مذاکره درباره قانون هوش مصنوعی است که شرکت‌های فناوری را ملزم می‌کند در مورد نحوه عملکرد سیستم‌های هوش مصنوعی مولد شفاف‌تر باشند. همچنین در حال برنامه‌ریزی لایحه‌ای است تا آنها را در قبال آسیب‌های هوش مصنوعی مسئول کند.

ایالات متحده به طور سنتی تمایلی به تنظیم بخش فناوری خود ندارد.اما این در حال تغییر است. دولت بایدن به دنبال راه‌هایی برای نظارت بر مدل‌های هوش مصنوعی مانند ChatGPT است، مثلاً با الزام شرکت‌های فناوری به تولید ممیزی و ارزیابی تأثیر، یا اینکه سیستم‌های هوش مصنوعی قبل از انتشار، استانداردهای خاصی را رعایت کنند. این یکی از ملموس‌ترین گام‌هایی است که دولت بایدن برای مهار آسیب‌های هوش مصنوعی برداشته است.

در همین حال، لینا خان، رئیس کمیسیون تجارت فدرال (FTC) نیز مزیت داده‌ها و قدرت محاسباتی Big Tech را برجسته کرده و قول داده است که رقابت در صنعت هوش مصنوعی را تضمین کند. این آژانس تهدید تحقیقات ضد انحصار و سرکوب شیوه های تجاری فریبنده را متوقف کرده است.

این تمرکز جدید بر بخش هوش مصنوعی تا حدی تحت تأثیر این واقعیت است که بسیاری از اعضای مؤسسه AI Now، از جمله مایرز وست، دوره هایی را در FTC گذرانده اند تا تخصص فنی را به آژانس بیاورند.

مایرز وست می‌گوید استخدام به او آموخت که مقررات هوش مصنوعی نباید از یک صفحه خالی شروع شود. به جای منتظر ماندن برای مقررات خاص هوش مصنوعی، مانند قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا، که اجرای آن سال ها طول می کشد، تنظیم کننده ها باید اجرای قوانین حفاظت از داده ها و رقابت موجود را افزایش دهند.

زیرا هوش مصنوعی همانطور که امروزه می شناسیم تا حد زیادی به حجم عظیمی از داده ها وابسته استمایرز وست می گوید، سیاست داده ها نیز سیاست هوش مصنوعی است.

مورد اصلی: ChatGPT با نظارت شدید مقامات اروپایی و کانادایی حفاظت از داده ها مواجه شده است و در ایتالیا به دلیل ادعای حذف غیرقانونی داده های شخصی از وب و سوء استفاده از داده های شخصی مسدود شده است.

فراخوان مقررات فقط در میان مقامات دولتی اتفاق نمی افتد. اتفاق جالبی افتاده است. پس از دهه‌ها مبارزه با قوانین و مقررات، امروزه اکثر شرکت‌های فناوری، از جمله OpenAI، ادعا می‌کنند که از آن استقبال می‌کنند.

سوال بزرگی که همه هنوز بر سر آن می جنگند این است که هوش مصنوعی چگونه باید تنظیم شود.شرکت‌های فناوری ادعا می‌کنند که از مقررات حمایت می‌کنند، اما هنوز رویکرد «اول انتشار، بعداً سؤال بپرس» را برای عرضه محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی دنبال می‌کنند. شرکت‌های فناوری عجله دارند تا مدل‌های هوش مصنوعی تولیدکننده تصویر و متن را به‌عنوان محصول عرضه کنند، علی‌رغم اینکه این مدل‌ها دارای نقص‌های بزرگی هستند، مانند ساختن مزخرفات، تداوم تعصبات مضر، نقض حق چاپ و حاوی آسیب‌پذیری‌های امنیتی.

گزارش AI Now استدلال می‌کند که پیشنهاد کاخ سفید برای مقابله با مسئولیت‌پذیری هوش مصنوعی با اقدامات پس از عرضه محصول هوش مصنوعی مانند ممیزی الگوریتمی برای کاهش آسیب‌های هوش مصنوعی کافی نیست. مایرز وست می‌گوید، برای اطمینان از اینکه شرکت‌ها ابتدا ثابت کنند مدل‌هایشان برای عرضه مناسب هستند، اقدامات قوی‌تر و سریع‌تر مورد نیاز است.

ما باید نسبت به رویکردهایی که باری را بر دوش شرکت‌ها نمی‌گذارد بسیار محتاط باشیم. مایرز وست می‌گوید: رویکردهای زیادی برای مقررات وجود دارد که اساساً مسئولیت ریشه‌یابی آسیب‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را بر عهده عموم مردم و نهادهای نظارتی می‌گذارد.

و مهمتر از همه، مایرز وست می گوید، تنظیم کننده ها باید سریعا اقدام کنند.

«برای چه زمانی باید عواقبی وجود داشته باشد [tech companies] قانون را زیر پا بگذارد.»

یادگیری عمیق تر

چگونه هوش مصنوعی به مورخان کمک می کند تا گذشته ما را بهتر درک کنند

این باحاله مورخان شروع به استفاده از یادگیری ماشینی برای بررسی اسناد تاریخی لکه‌دار قرن‌ها در بایگانی‌های کپک زده کرده‌اند. آنها از این تکنیک ها برای بازیابی متون باستانی استفاده می کنند و در این راه اکتشافات مهمی انجام می دهند.

اتصال نقطه ها: مورخان می گویند که کاربرد علم کامپیوتر مدرن در گذشته های دور به ایجاد ارتباطات گسترده تری در طول قرن ها کمک می کند که در غیر این صورت ممکن بود. اما این خطر وجود دارد که این برنامه‌های رایانه‌ای تحریف‌هایی از خود، تعصبات لغزشی یا جعل‌های آشکار را در سوابق تاریخی وارد کنند. اطلاعات بیشتر از Moira Donovan را اینجا بخوانید.

بیت ها و بایت ها

گوگل برای رقابت با رقبای هوش مصنوعی، جستجو را بازنگری می کند
با تهدید موفقیت نسبی مایکروسافت با جستجوی Bing مبتنی بر هوش مصنوعی، گوگل در حال ساخت یک موتور جستجوی جدید است که از مدل های زبان بزرگ استفاده می کند و موتور جستجوی موجود خود را با ویژگی های هوش مصنوعی ارتقا می دهد. امیدوار است موتور جستجوی جدید تجربه شخصی تری را به کاربران ارائه دهد. (مجله نیویورک تایمز)

ایلان ماسک یک شرکت هوش مصنوعی جدید برای رقابت با OpenAI ایجاد کرده است
در چند ماه گذشته، ماسک تلاش کرده است تا محققانی را برای پیوستن به سرمایه‌گذاری جدید هوش مصنوعی خود، X.AI استخدام کند. ماسک یکی از بنیانگذاران OpenAI بود، اما در سال 2018 پس از جنگ قدرت با مدیر عامل شرکت سام آلتمن، از قدرت کنار رفت. ماسک از گرایش سیاسی چت ربات OpenAI ChatGPT انتقاد کرده و گفته است که می خواهد مدل های هوش مصنوعی «حقیقت جویانه» ایجاد کند. معنی آن چیست؟ حدس شما به خوبی حدس من است. (روزنامه وال استریت)

Stability.AI در خطر سقوط است
Stability.AI، خالق مدل AI تولید کننده تصویر منبع باز Stable Diffusion، به تازگی نسخه جدیدی از مدل خود را منتشر کرده است که کمی واقعی تر است. اما تجارت با مشکل مواجه است. پول نقد به سرعت در حال سوختن است، در تلاش برای درآمدزایی است، و کارکنان در حال از دست دادن اعتماد به مدیر عامل شرکت هستند. (سمافور)

با بدترین برنامه هوش مصنوعی جهان آشنا شوید
این ربات در Chess.com که به عنوان یک مرد بلغاری یقه‌دار یقه‌دار با ابروهای پرپشت، ریش پرپشت و خط موی کمی عقب‌رفته به تصویر کشیده شده است، به گونه‌ای طراحی شده است که در شطرنج کاملاً افتضاح است. در حالی که سایر ربات‌های هوش مصنوعی برای خیره‌کردن برنامه‌ریزی شده‌اند، مارتین یادآوری می‌کند که حتی سیستم‌های هوش مصنوعی گنگ هنوز هم می‌توانند شگفت‌زده، لذت ببرند و چیزهایی را به ما بیاموزند. (اقیانوس اطلس)