ارائه آینده کوانتومی | بررسی فناوری MIT

از آنجایی که داده ها را می توان ذخیره و بایگانی کرد، اطلاعات طبقه بندی شده و حساس – که ممکن است نیاز به محافظت بیش از یک دهه یا بیشتر داشته باشد – باید با الگوریتم های مقاوم در برابر کوانتومی محافظت شوند. چهار الگوریتم انتخاب شده توسط NIST نشان دهنده نقطه عطف اولیه در توسعه استاندارد رمزگذاری پس کوانتومی است.

دانیل گوتسمن، استاد علوم کامپیوتر نظری در دانشگاه مریلند و مشاور محاسبات کوانتومی در Keysight Technologies می‌گوید: «پروتکل‌های رمزنگاری که امروزه به کار می‌روند، هنوز می‌توانند در 10 سال، 20 سال، 30 سال دیگر مورد استفاده قرار گیرند. ارائه دهنده طراحی، شبیه سازی، و تجهیزات تست الکترونیکی در ایالات متحده. اگر امروز پیام‌هایی ارسال می‌کنید، اگر هنوز هم در آن زمان مرتبط هستند، پس باید نگران امنیت در برابر رایانه‌های کوانتومی آینده باشید.»

با این حال، وعده محاسبات کوانتومی بسیار فراتر از کشف اسرار چند دهه پیش است.

محاسبات کوانتومی نوید فریبنده توانایی های حل مسئله و قدرت محاسباتی بسیار فراتر از قوی ترین ابررایانه های امروزی را ارائه می دهد. گوگل یک پردیس هوش مصنوعی کوانتومی با هدف ایجاد یک “کامپیوتر کوانتومی مفید و اصلاح شده با خطا” تا سال 2029 ساخته است. IBM تلاش های کوانتومی خود را با هدف ایجاد یک کامپیوتر کوانتومی 4000 کیوبیتی تا سال 2025 گسترش داد.

این پلتفرم‌های پیچیده‌تر، وسعت بیشتری از برنامه‌های کاربردی مانند شبیه‌سازی شیمیایی و یادگیری ماشین را ممکن می‌سازد و شتاب بیشتری را برای توسعه بلندمدت سیستم‌های کامپیوتری کوانتومی فراهم می‌کند. بر اساس گزارش شرکت تحلیلی International Data Corporation (IDC)، بازار جهانی محاسبات کوانتومی سالانه 51 درصد رشد خواهد کرد، از 412 میلیون دلار در سال 2020 به 8.6 میلیارد دلار در سال 2027.

جان بلیلر، مدیر راه‌حل‌های صنعتی، ارتباطات سیمی، در Keysight Technologies، می‌گوید: «شرکت‌هایی که خدمات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری کوانتومی می‌سازند، اکنون چندین پلتفرم دارند که قبلاً توسط مشتریان خاص در فضاهای مالی و دفاعی استفاده می‌شده است. و کاربردهای جدیدی در حال شناسایی هستند، مانند شبیه سازی مولکول هایی که ممکن است منجر به داروهای نجات دهنده زندگی جدیدی شود که بیماری های مختلف را درمان می کند.

چاد ریگتی، مدیر عامل سابق Rigetti Computing، شرکتی که محاسبات کوانتومی را به عنوان یک سرویس ارائه می‌کند، می‌گوید شرکت‌هایی که برنامه‌های کاربردی را برای رایانه‌های کوانتومی در آینده توسعه می‌دهند، طیف وسیعی از مزایا را به دست خواهند آورد و به دلیل مزیت کوانتومی خود، بازار را رهبری می‌کنند. محاسبات کوانتومی به عنوان یک سرویس یا QCaaS به مشتریان این امکان را می دهد که از طریق یک سرویس ابری به یک رایانه کوانتومی دسترسی داشته باشند که معمولاً با بارهای کاری مبتنی بر محاسبات کلاسیک ادغام می شود. نتیجه یک سیستم ترکیبی است که می تواند برای مشکل خاص بهینه شود: بیشتر نرم افزارها روی رایانه های کلاسیک اجرا می شوند، در حالی که الگوریتم ها و شبیه سازی های کوانتومی می توانند روی سیستم های کوانتومی اجرا شوند.

در حالی که بیشتر بحث محاسبات کوانتومی بر خطرات مربوط به حریم خصوصی و اطلاعات رمزگذاری شده متمرکز شده است، خطر بسیار بزرگ‌تر امروز عدم برنامه‌ریزی برای روش‌هایی است که محاسبات کوانتومی می‌تواند بر تجارت یک شرکت تأثیر بگذارد.

گزارش را دانلود کنید

این محتوا توسط Insights، بازوی محتوای سفارشی MIT Technology Review تولید شده است. این توسط هیات تحریریه MIT Technology Review نوشته نشده است.