آیا همه چیز در جهان کمی آگاهانه است؟

پانسیسیسم این اعتقاد است که آگاهی در سراسر جهان – نه تنها در افراد و حیوانات ، بلکه در درختان ، گیاهان و باکتری ها نیز یافت می شود. متخصصان روان پزشك معتقدند كه جنبه ای از ذهن حتی در ذرات اولیه وجود دارد. این ایده که آگاهی گسترده است به دلایل فکری و شاید احساسی برای بسیاری جذاب است. اما آیا می توان آن را به صورت تجربی آزمایش کرد؟ در کمال تعجب ، شاید بتواند. این به این دلیل است که یکی از مشهورترین نظریه های علمی در مورد آگاهی ، نظریه اطلاعات یکپارچه (IIT) ، بسیاری از ویژگی های پانسیسیسم – هرچند نه همه – را به اشتراک می گذارد.

همانطور که توماس ناگل ، فیلسوف آمریکایی استدلال کرده است ، اگر چیزی در وضعیتی که وجود دارد “چیزی شبیه به آن باشد” آگاهانه است. مغز انسان در حالت بیداری احساس می کند چیزی خاص است.

IIT یک عدد منحصر به فرد ، اطلاعات یکپارچه سیستم ، مشخص شده با حرف یونانی φ (تلفظ می شود) را مشخص می کند phi) اگر φ صفر باشد ، سیستم هیچ چیزی را حس نمی کند. در واقع ، سیستم به عنوان یک کل وجود ندارد ، زیرا به طور کامل به اجزای تشکیل دهنده آن قابل تقلیل است. هرچه φ بزرگتر باشد ، یک سیستم آگاهانه تر و غیر قابل کاهش است. با توجه به توصیف دقیق و کامل یک سیستم ، IIT هم کمیت و هم کیفیت تجربه آن (در صورت وجود) را پیش بینی می کند. IIT پیش بینی می کند که به دلیل ساختار مغز انسان ، افراد دارای مقادیر بالای φ هستند ، در حالی که حیوانات دارای ارزش کوچکتر (اما مثبت) هستند و رایانه های دیجیتال کلاسیک تقریباً هیچ کدام ندارند.

مقدار φ فرد ثابت نیست. در دوران کودکی با رشد خود فرد افزایش می یابد و ممکن است با شروع زوال عقل و سایر اختلالات شناختی کاهش یابد. φ در طول خواب نوسان می کند ، در طول رویاها بزرگتر و در حالتهای عمیق و بدون رویا کوچکتر می شود.

IIT با شناسایی پنج ویژگی واقعی و اساسی هر تجربه آگاهانه قابل تصور شروع می شود. به عنوان مثال ، تجربیات قطعی هستند (محرومیت). این بدان معناست که یک تجربه کمتر از آن نیست (تجربه تنها احساس رنگ آبی اما نه اقیانوس متحرک که رنگ را به ذهن متبادر کرده است) و نه بیش از آنچه که هست (مثلاً تجربه اقیانوس در حالی که آگاه هستید) تاج درختان پشت سر) در مرحله دوم ، IIT پنج ویژگی فیزیکی مرتبط را به دست می آورد که هر سیستمی – مغز ، رایانه ، درخت کاج ، تپه ماسه – باید برای نشان دادن چیزی شبیه آن باشد. “مکانیسم” در IIT هر چیزی است که نقش علی در یک سیستم داشته باشد. این می تواند یک دروازه منطقی در رایانه یا یک نورون در مغز باشد. IIT می گوید که آگاهی تنها در سیستم های مکانیزمی که ساختار خاصی دارند بوجود می آید. برای ساده سازی تا حدی ، این ساختار باید حداکثر یکپارچه شود – با تقسیم آن به اجزای تشکیل دهنده آن به طور دقیق قابل توصیف نیست. همچنین باید قدرت علت و معلولی بر خود داشته باشد ، به این معنا که وضعیت فعلی یک مکانیسم معین باید حالات آینده نه تنها آن مکانیسم خاص ، بلکه سیستم را به طور کلی محدود کند.

با توجه به توصیف فیزیکی دقیق یک سیستم ، این نظریه راهی برای محاسبه φ آن سیستم ارائه می دهد. جزئیات فنی نحوه انجام این کار پیچیده است ، اما نتیجه این است که در اصل می توان φ سیستم را تا زمانی که چنین توصیف دقیقی از آن داشته باشد ، بطور عینی اندازه گیری کرد. (ما می توانیم φ کامپیوترها را محاسبه کنیم ، زیرا با ساختن آنها ، آنها را به طور دقیق درک می کنیم. محاسبه φ مغز مغز انسان هنوز یک تخمین است.)

بحث در مورد ماهیت آگاهی ممکن است در ابتدا شبیه یک تمرین دانشگاهی به نظر برسد ، اما عواقب واقعی و مهمی دارد.

سیستم ها را می توان در سطوح مختلف ارزیابی کرد-می توان φ φ یک قطعه قطر قند از مغز من ، یا کل مغز من ، یا من و شما را با هم اندازه گرفت. به طور مشابه ، می توان φ φ یک اتم سیلیکون ، یک مدار خاص روی میکروچیپ یا مجموعه ای از ریزتراشه ها را که یک ابر رایانه را تشکیل می دهند ، اندازه گیری کرد. بر اساس نظریه ، آگاهی برای سیستمهایی وجود دارد که φ حداکثر آنهاست. این برای همه چنین سیستم هایی وجود دارد و فقط برای چنین سیستم هایی وجود دارد.

φ مغز من از مقادیر φ هر قسمت آن بزرگتر است ، با این حال یکی برای تقسیم آن تلاش می کند. بنابراین من هوشیار هستم. اما φ من و شما با هم کمتر از φ من یا φ شما است ، بنابراین ما “مشترکاً” آگاه نیستیم. با این حال ، اگر یک فناوری آینده بتواند یک مرکز ارتباطی متراکم بین مغز من و مغز شما ایجاد کند ، چنین پل زدن مغزی یک ذهن واحد ایجاد می کند که در چهار نیمکره قشر مغز توزیع شده است.

برعکس ، φ یک ابر رایانه کمتر از φs هر یک از مدارهای تشکیل دهنده آن است ، بنابراین یک ابر رایانه – هرچند بزرگ و قدرتمند – آگاه نیست. این نظریه پیش بینی می کند که حتی اگر برخی از سیستم های یادگیری عمیق بتوانند آزمون تورینگ را پشت سر بگذارند ، به اصطلاح “زامبی”-شبیه سازی هوشیاری ، اما در واقع هوشیار نیست.

بنابراین ، مانند پانسیسیسم ، IIT آگاهی را یک ویژگی ذاتی و اساسی واقعیت می داند که درجه بندی شده و به احتمال زیاد در درخت زندگی گسترده است ، زیرا هر سیستمی با اطلاعات یکپارچه بدون صفر چیزی شبیه به آن احساس می شود. این بدان معنا نیست که زنبور عسل احساس چاقی می کند یا برنامه های آخر هفته را برنامه ریزی می کند. اما یک زنبور عسل زمانی که گرده های پر از آفتاب را به کندو باز می گرداند ، می تواند احساس خوشبختی کند. وقتی زنبور می میرد ، دیگر چیزی را تجربه نمی کند. به همین ترتیب ، با توجه به پیچیدگی وسیع حتی یک سلول واحد ، با میلیون ها پروتئین در تعامل ، ممکن است کمی شبیه به چیزی شبیه به نوجوانی باشد.

بحث در مورد ماهیت آگاهی ممکن است در ابتدا شبیه یک تمرین دانشگاهی به نظر برسد ، اما عواقب واقعی و مهمی دارد. واضح است که نحوه تفکر ما در مورد افرادی که در حالت رویشی هستند اهمیت دارد. چنین بیمارانی ممکن است ناله کنند یا در غیر این صورت بدون دلیل حرکت کنند ، اما با حرکت دادن چشم ها یا تکان دادن سر ، به دستورات سیگنال دهی هدفمند پاسخ نمی دهند. آیا آنها ذهن آگاهی هستند که در بدن آسیب دیده خود به دام افتاده اند ، قادر به درک هستند اما قادر به پاسخگویی نیستند؟ یا بیهوش هستند؟

ارزیابی چنین بیمارانی از نظر وجود هوشیاری دشوار است. طرفداران IIT روشی را توسعه داده اند که می تواند هوشیاری را در فردی که واکنش نشان نمی دهد آزمایش کند. آنها ابتدا شبکه ای از الکترودهای EEG را ایجاد کردند که می تواند فعالیت الکتریکی مغز را اندازه گیری کند. سپس مغز را با یک نبض مغناطیسی ملایم تحریک می کنند و پژواک آن نبض را ثبت می کنند. سپس آنها می توانند اندازه گیری ریاضی پیچیدگی این پژواک ها را که شاخص پیچیدگی آشفتگی (PCI) نامیده می شود محاسبه کنند.

در افراد سالم و آگاه – یا در افرادی که آسیب مغزی دارند اما به وضوح هوشیار هستند – PCI همیشه بالاتر از یک آستانه خاص است. از سوی دیگر ، در 100 درصد مواقع ، اگر افراد سالم در خواب هستند ، PCI آنها زیر این آستانه است (0.31). بنابراین منطقی است که PCI را به عنوان نماینده حضور ذهن آگاه در نظر بگیریم. اگر اندازه گیری PCI فردی در حالت رویشی مداوم زیر این آستانه باشد ، می توان با اطمینان گفت که این شخص به طور مخفیانه هوشیار نیست.

این روش در تعدادی از مراکز بالینی در سراسر ایالات متحده و اروپا در حال بررسی است. سایر آزمایشات به دنبال اعتبار سنجی پیش بینی هایی است که IIT در مورد مکان و زمان ردپاهای هوشیاری حسی در مغز انسان ها ، نخستی های غیر انسانی و موش ها انجام می دهد.

برخلاف پانسیسیسم ، ادعاهای حیرت انگیز IIT را می توان به صورت تجربی آزمایش کرد. اگر آنها تحمل کنند ، ممکن است علم راهی برای بریدن گره ای پیدا کرده باشد که فیلسوفان را تا زمانی که فلسفه وجود داشته است گیج کرده است.

کریستوف کوچ دانشمند ارشد برنامه MindScope در موسسه آلن برای علوم مغز در سیاتل است.