هکرهای بلاروس دولت نظارتی این کشور را علیه آن معکوس می کنند

در مقابل ، BYPOL به مطالبی از طرفداران سایبر دسترسی دارد تا به آنها در انجام تحقیقات در مورد رژیم کمک کند ، که سپس در کانال تلگرامی خود BYPOL منتشر می شود. این تحقیقات محبوب و موفقیت آمیز بوده است و یکی از مستندهای آنها در جلسه کنگره آمریکا در مورد بلاروس که اندکی قبل از اعمال تحریم های آمریکا علیه لوکاشنکو و متحدانش برگزار شد ، ذکر شد.

هکرها می گویند آخرین سری حملات آنها به آنها امکان دسترسی به تصاویر هواپیماهای بدون سرنشین از سرکوب اعتراضات ، پایگاه داده های نظارت بر تلفن همراه وزارت امور داخله و پایگاه های اطلاعاتی برای گذرنامه ، وسایل نقلیه موتوری و موارد دیگر را داده است. آنها همچنین می گویند که به ضبط های صوتی از خدمات اورژانس و فیدهای ویدئویی از سرعت راهها و دوربین های نظارتی ، و همچنین از سلولهای انزوا که زندانیان در آن نگهداری می شوند ، دسترسی پیدا کرده اند.

پارتیزانها می گویند قصد آنها تضعیف رژیم در هر سطحی است. سخنگو گفت: “ما یک برنامه استراتژیک داریم که شامل حملات سایبری برای فلج کردن هرچه بیشتر نیروهای امنیتی رژیم ، تخریب نقاط ضعف رژیم در زیرساخت ها و حفاظت از معترضان است.”

آرتیوم شریبمن ، تحلیلگر سیاسی در مرکز کارنگی مسکو می گوید: “این هک مهم است زیرا نشان می دهد که رژیم آنقدرها که پیش بینی می شود قابل توقف و شکست ناپذیر نیست.” “این نشان دهنده ضعف سیستم آنها است. معترضان را دلگرم می کند. بسیاری از مردم در اعتراض با این نشت ها با شادی و احساس پیروزی مواجه شده اند. “

این هک ها قبلاً توسط Current Time و Bloomberg گزارش شده بود.

“ما هکرهای حرفه ای نداریم”

طرفداران سایبر می گویند آنها هکرهای جنایتکار نیستند بلکه کارکنان بخش فناوری هستند که دیگر نمی توانند در کنار آنها بایستند. سخنگوی گروه می گوید که چهار نفر “هک اخلاقی واقعی” را انجام می دهند در حالی که دیگران پشتیبانی ، تجزیه و تحلیل و پردازش داده ها را ارائه می دهند.

آنها به MIT Technology Review گفتند: “ما هکرهای حرفه ای نداریم.” همه ما متخصصان فناوری اطلاعات و برخی از متخصصان امنیت سایبری هستیم که در حال حرکت آموخته ایم. »

پاول اسلانکین ، که تا سال گذشته دیپلمات بلاروس بود و اکنون با شورای روابط خارجی اروپا همکاری می کند ، می گوید که پارتیزانها نشان دهنده اهمیت صنعت فناوری برای این کشور است.

مردم بلاروس که در زمینه فناوری کار می کنند نه تنها خواهان تأثیر اقتصادی هستند بلکه می خواهند آن را به نفوذ سیاسی تبدیل کنند. “

او می گوید: “مردم بلاروس که در زمینه فناوری کار می کنند نه تنها خواهان تأثیر اقتصادی هستند بلکه می خواهند آن را به نفوذ سیاسی تبدیل کنند.” “این نوع افراد خانه ، ماشین و همه چیز دارند – به جز اینکه نمی توانند آینده خود را انتخاب کنند. اما اکنون آنها تصمیم گرفته اند که می توانند در زندگی سیاسی شرکت کنند. آنها اگر نه مهمترین نقش را در آنچه در بلاروس در سال 2020 رخ داد ، بسیار مهم بازی کرده اند. “

در آستانه مبارزات انتخاباتی سال گذشته ، ویکتور باباریکو ، نامزد مخالف ، تعدادی از کارشناسان فناوری را به خدمت گرفت. وی در دادگاهی که منتقدان آن را “جعلی” خوانده بودند به اتهام فساد دستگیر و به 14 سال زندان محکوم شد.

اسلانکین می گوید: “وقتی باباریکو را در زندان گذاشتند ، جنبش اعتراضی از بین رفت.” این نقطه شروع افرادی بود که سعی می کردند با رژیم مخالفت کنند ، نه در خیابان ها ، بلکه در جایی که احساس می کنند قوی تر و امن تر از دولت هستند. “

دولت بلاروس این هک ها را “سرویس های ویژه خارجی” دانست.

“هک تا آنجا که می توان تصور کرد”

کنترل لوکاشنکو بر رسانه ها و اطلاعات داخل بلاروس مخالفان سیاسی را مجبور به حرکت به برنامه هایی مانند تلگرام کرده است که مسدود کردن یا تنظیم آنها سخت تر است. کانال تلگرام هکرها بیش از 77000 مشترک دارد.

آخرین پست های آنها شامل ضبط مکالمه دو مقام ارشد پلیس بلاروس در 8 آگوست 2020 ، یک روز قبل از انتخابات ریاست جمهوری است. در ضبط ، معاون رئیس پلیس مینسک و زیردستانش درباره دستگیری “پیشگیرانه” معترضان و مخالفان اصلی سیاسی بحث می کنند. اهداف آنها شامل کارکنانی است که برای Tsikhanouskaya کار می کنند.