جفری هینتون، پیشگام یادگیری عمیق، گوگل را ترک کرد

این دانشمند کامپیوتر 75 ساله از سال 2013، زمانی که غول فناوری استارت آپ هینتون را به نام DNNresearch خریداری کرد، زمان خود را بین دانشگاه تورنتو و گوگل تقسیم کرده است. شرکت هینتون برگرفته از گروه تحقیقاتی او بود که در آن زمان در حال انجام کارهای پیشرفته با یادگیری ماشینی برای تشخیص تصویر بود. گوگل از این فناوری برای تقویت جستجوی عکس و موارد دیگر استفاده کرد.

هینتون مدت‌هاست که پرسش‌های اخلاقی در مورد هوش مصنوعی، به ویژه استفاده از آن برای اهداف نظامی را مطرح کرده است. او گفته است که یکی از دلایلی که او تصمیم گرفت بیشتر دوران حرفه ای خود را در کانادا بگذراند این است که دریافت بودجه تحقیقاتی که ارتباطی با وزارت دفاع ایالات متحده ندارد، آسان تر است.

هینتون بیشتر به خاطر الگوریتمی به نام انتشار پس‌انداز شناخته می‌شود که اولین بار با دو همکارش در دهه 1980 پیشنهاد کرد. این تکنیک که به شبکه‌های عصبی مصنوعی امکان یادگیری را می‌دهد، تقریباً همه مدل‌های یادگیری ماشین امروزی را پایه‌ریزی می‌کند. به طور خلاصه، پس انتشار راهی است برای تنظیم اتصالات بین نورون های مصنوعی بارها و بارها تا زمانی که یک شبکه عصبی خروجی مورد نظر را تولید کند.

هینتون معتقد بود که تکثیر پس از آن نحوه یادگیری مغزهای بیولوژیکی را تقلید می کند. او از آن زمان به دنبال تقریب‌های بهتری بوده است، اما هرگز در آن پیشرفت نکرده است.

می‌گوید: «در بحث‌های متعددم با جف، من همیشه طرفدار انتشار پس‌ازدیدی بودم و او همیشه به دنبال روش یادگیری دیگری بود، روشی که فکر می‌کرد از نظر بیولوژیکی قابل قبول‌تر باشد و شاید مدل بهتری از نحوه عملکرد یادگیری در مغز باشد.» Lecun.

یوشوا بنجیو، استاد دانشگاه مونترال و مدیر علمی مؤسسه الگوریتم‌های یادگیری مونترال، می‌گوید: «جف هینتون مطمئناً برای بسیاری از ایده‌هایی که یادگیری عمیق کنونی را ممکن کرده‌اند، سزاوار بزرگ‌ترین اعتبار است. “من فرض می‌کنم این باعث می‌شود که او در آگاه کردن مردم در مورد خطرات احتمالی پیشرفت‌های متعاقب در هوش مصنوعی احساس مسئولیت کند.”

بررسی فناوری MIT در طول هفته اطلاعات بیشتری در مورد Hinton خواهد داشت. حتماً مصاحبه زنده ویل داگلاس هون با هینتون را در EmTech Digital در روز چهارشنبه، 3 می، ساعت 13:30 به وقت شرقی دنبال کنید. بلیط موجود است از وب سایت رویداد