جراحی مغز روی جنین

والدین او برای آزمایش بالینی یک درمان جراحی داخل رحمی ثبت نام کردند تا ببینند آیا پزشکان می توانند قبل از تحقق هر یک از این نتایج مداخله کنند. انگار جواب داد. تیم پشت این عمل اکنون قصد دارد با جنین های بیشتری به همین روش رفتار کند. سایر شرایط مغزی مشابه ممکن است از همین رویکرد سود ببرند. برای شرایطی مانند این، جراحی مغز جنین می تواند آینده باشد.

وضعیت کودک که به نام ناهنجاری ورید جالینوس شناخته می شود، برای اولین بار طی یک سونوگرافی معمولی در هفته 30 بارداری مشاهده شد. این وضعیت زمانی رخ می دهد که یک ورید به یک شریان در مغز متصل می شود. این دو نوع رگ عملکردهای متفاوتی دارند و باید از هم جدا نگه داشته شوند – شریان‌ها جریان‌های پرفشار خون اکسیژن‌دار را از قلب منتقل می‌کنند، در حالی که وریدهای دیواره نازک خون کم‌فشار را به سمت دیگر برمی‌گردانند.

هنگامی که این دو با هم ترکیب می شوند، جریان خون با فشار بالا از یک سرخرگ می تواند دیواره های نازک ورید را بکشد. دارن اورباخ، رادیولوژیست در بیمارستان کودکان بوستون در ماساچوست، که نوزادان متولد شده با این عارضه را درمان می کند، می گوید: “با گذشت زمان، رگ اساساً مانند یک بالون منفجر می شود.”

بالون خون به دست آمده می تواند مشکلات جدی برای نوزاد ایجاد کند. ماریو گاناو، جراح مغز و اعصاب مشاور در بیمارستان‌های دانشگاه آکسفورد در بریتانیا، که در این مورد خاص دخالتی نداشت، می‌گوید: «این کار خون را از بقیه گردش خون می‌دزدد». سایر قسمت‌های مغز می‌توانند از خون اکسیژن‌دار گرسنه بمانند و باعث آسیب مغزی شوند و خطر خونریزی در مغز وجود داشته باشد. فشار اضافی وارد شده به قلب برای پمپاژ خون می تواند منجر به نارسایی قلبی شود. گاناو می گوید و اندام های دیگر نیز ممکن است آسیب ببینند – به ویژه ریه ها و کلیه ها.

تصور می‌شود جنین‌های مبتلا به این بیماری تا حدی توسط جفت محافظت می‌شوند. اما این از لحظه ای که بند ناف در بدو تولد بسته می شود تغییر می کند. اورباخ می‌گوید: «به یکباره این بار عظیم درست بر روی قلب نوزاد قرار می‌گیرد. “بیشتر نوزادان مبتلا به این عارضه خیلی سریع بیمار می شوند.”

چندین تیم در حال تلاش برای درمان این عارضه هستند قبل از اینکه این اتفاق بیفتد – در حالی که جنین هنوز در رحم است. اورباخ عضو یکی از این تیم هاست. او و همکارانش در بیمارستان کودکان بوستون و بیمارستان زنان و بریگهام، همچنین در بوستون، یک کارآزمایی بالینی را در سال 2020 ثبت کردند تا آزمایش کنند که آیا جراحی مغز جنین ممکن است کمک کند یا خیر.

مادر این دختر به کارآزمایی بالینی اورباخ ارجاع داده شد. در 15 مارس، در هفته 34، او تحت عمل آزمایشی قرار گرفت – یک روش دو ساعته که شامل طیف وسیعی از متخصصان پزشکی بود.