آینده TikTok ممنوع است

آیا واقعاً در مسیری پیش می رویم که ممکن است مجبور شوم برنامه های خاصی را هنگام عبور از خطوط حالت حذف و دوباره بارگیری کنم؟ آینده ممنوعیت های TikTok چیست و آیا واقعاً می توان آنها را اجرا کرد؟

سیاستگذاران ایالات متحده در ماه های اخیر به شدت این برنامه را به دلیل نگرانی در مورد جاسوسی چین مورد بررسی قرار داده اند، اما ممنوعیت مونتانا چشمگیرترین اقدام تاکنون بوده است. قانونگذاران ساختار این قانون را طوری تنظیم کردند که بازارهایی مانند گوگل پلی و اپ استور اپل را هدف قرار دهد. از اول ژانویه 2024، این شرکت‌ها در صورتی که TikTok را در دسترس کاربران مونتانا قرار دهند، ممکن است با جریمه 10000 دلاری در روز روبرو شوند.

بسیاری از کارشناسان، سیاستمداران و فناوران این ممنوعیت را مضحک، غیرقانونی و بیگانه هراسانه نوشته اند. و در حال حاضر شاهد چالش های قانونی است. روز دوشنبه، TikTok شکایتی را علیه مونتانا به دنبال شکایت گروهی از کاربران با استناد به دلایل قانون اساسی تنظیم کرد.

اریک گلدمن، استاد حقوق در دانشگاه سانتا کلارا و یکی از مدیران مؤسسه حقوقی فناوری عالی دانشکده حقوق، به من گفت که او شک دارد که این ممنوعیت ها چیزی بیش از یک نمایشنامه سیاسی باشد که قصد دارد پیامی را ارائه دهد: «این فقط یک تبلیغ است، نه در واقع تلاشی برای ایمن نگه داشتن مونتانی ها.»

هنوز واقعاً هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد TikTok داده های کاربران را در مقیاسی که سیاستمداران آمریکایی ادعا می کنند به دولت چین تحویل می دهد. اما ممنوعیت‌های پیشنهادی TikTok در سراسر ایالات متحده با حمایت بیشتر دو حزبی در حال ظهور است و رئیس جمهور بایدن نیز تهدید به ممنوعیت ملی کرده است. همچنین این اولین بار نیست که قانونگذاران ایالات متحده با واکنش منفی TikTok مواجه می شوند. در سال 2020، دولت ترامپ سعی کرد این برنامه را ممنوع کند اما پس از اینکه قاضی تشخیص داد شواهد کافی دال بر جاسوسی چینی وجود ندارد، مسدود شد.

در مورد قابل اجرا بودن آن، اگر ممنوعیت مونتانا اجرایی شود، چه اتفاقی می‌افتد؟ اگر برای بازدید از پارک ملی Glacier رفتم، باید برنامه را حذف کنم؟ این به هیچ وجه محتمل نیست، و قانون فعلی به نظر می رسد دسترسی به برنامه را در زمان دانلود اولیه قطع می کند – نه برای افرادی که قبلاً آن را روی تلفن خود دارند.

برخی از TikTokers مونتانا قبلاً شروع به ابراز تاسف از از دست دادن احتمالی پلتفرم‌ها و جوامع خود در این برنامه کرده‌اند، اما ممکن است نیازی به نگرانی زیادی نداشته باشند، زیرا قانون همچنین مستقیماً کاربران TikTok را تهدید نمی‌کند.

حذف TikTok از فروشگاه‌های برنامه به طور قابل‌توجهی توانایی آن را برای جذب کاربران جدید کاهش می‌دهد و فروشگاه‌ها وظیفه کنترل دسترسی بر اساس مکان دستگاه را خواهند داشت. TechNet، یک گروه لابی که نماینده اپل و گوگل است، می‌گوید که اجرای چنین سیاستی در حال حاضر غیرممکن است، زیرا فروشگاه‌ها توانایی «جغرافیه کردن» بر اساس ایالت را ندارند.