من یک چای حبابدار با هواپیمای بدون سرنشین در شنژن سفارش دادم

من متوجه شدم که واقعیت تحویل هواپیماهای بدون سرنشین هنوز با ایده آل فاصله دارد و ممکن است مردم به دلیل منحنی یادگیری شیب دار دور شوند. اما در عین حال، این یک تجربه هیجان‌انگیز بود – چشم‌انداز تحویل معمول هواپیماهای بدون سرنشین واقعی‌تر از همیشه به نظر می‌رسد.

Meituan در حال حاضر بیش از صد پهپاد را از پنج مرکز تحویل (یا سکوی پرتاب) در شهر اداره می کند. آنها با هم بیش از 100000 سفارش را در سال 2022 تکمیل کردند. در حالی که خود پلت فرم می تواند اساساً هر چیزی را ارائه دهد، از شام گرفته تا دارو گرفته تا گل های تازه و دستگاه های الکترونیکی، پهپادها بیشتر برای غذا و نوشیدنی استفاده می شوند.

چرا؟ مائو ینیان، رئیس بخش تحویل هواپیماهای بدون سرنشین Meituan، به من می گوید از آنجایی که چینی ها به دمای وعده های غذایی خود اهمیت می دهند. «مردم به آن اهمیت زیادی می‌دهند، اینکه آیا می‌توانند به موقع یک وعده غذایی گرم دریافت کنند یا یک فنجان چای حباب‌دار سرد. اما وقتی نوبت به دیگری می رسد [types of products]او می گوید، مردم اهمیتی نمی دهند که 30 دقیقه سریعتر یا کندتر برسد. از آنجایی که مسیرهای پرواز هواپیماهای بدون سرنشین Meituan همگی خودکار هستند – و پهپادها هرگز وارد ترافیک نمی شوند – کنترل دقیق زمان لازم برای تحویل غذا آسان تر است. پهپادها معمولاً در عرض چند ثانیه از زمان تخمینی می‌رسند.

برای اینکه یک فنجان چای حباب دار دقیقاً زمانی که می خواهید تحویل بگیرید؟ به عنوان یک علاقه مند به چای حبابی، تنها چیزی که می توانم بگویم این است که من را ثبت نام کنید. اما وقتی آن را امتحان کردم، متوجه شدم که آنطور که به نظر می رسد ساده نیست.

اولین مانع: هواپیماهای بدون سرنشین به درب منزل شما تحویل نمی‌دهند. در عوض، آن‌ها به یکی از ده‌ها مکان وانت پراکنده در سطح شهر تحویل می‌دهند – کیوسک‌هایی به اندازه ماشین‌های فروش که هم به عنوان سکوی فرود هواپیمای بدون سرنشین و هم به عنوان محل ذخیره‌سازی بسته شما عمل می‌کنند، اگر دیر تحویل بگیرید.

کیوسک وانت زرد و سفید Meituan در مقابل درختان.  مردی در این نزدیکی ایستاده است.
کیوسک وانت Meituan در ورودی یک محله مسکونی.

زی یانگ

اینجا اولین تلاش من شروع شد. پس از جستجوی تمام مکان‌های وانت Meituan روی نقشه، یکی را در نزدیکی ایستگاه مترویی که در آن بودم انتخاب کردم. من یک لاته چای نارگیل سرد سفارش دادم که به طور خاص در برنامه به عنوان قابل تحویل توسط پهپاد مشخص شده بود. پرداخت کردم و با هیجان شروع به انتظار کردم.

جواب منفی. بلافاصله پیامکی دریافت کردم که به من می‌گفت «به دلیل ارتقاء سیستم»، سفارش من توسط یک پیک انسانی تحویل داده می‌شود. به خاطر هوای بد بود؟ آن روز صبح یک طوفان باران در شنژن باریده بود و آسمان هنوز پوشیده از ابرهای تیره بود. اما وقتی با نماینده ای در Meituan چک کردم، او گفت پهپادها کار می کنند.

او به من گفت که معلوم شد من از رستورانی در یک منطقه دیگر سفارش داده بودم و هیچ مسیر هواپیمای بدون سرنشینی وجود نداشت که از آنجا به کیوسکی که می خواستم سفارشم را به آن بفرستم پرواز کند. او گفت که هیچ راهی برای دانستن این موضوع از برنامه وجود ندارد.