یک شرکت فرانسوی از آنزیم ها برای بازیافت یکی از رایج ترین پلاستیک های یکبار مصرف استفاده می کند

از آنجا که پلاستیک های یکبار مصرف عمدتا از نفت به دست می آیند ، تا سال 2050 پلاستیک ها ممکن است 20 درصد از مصرف نفت سالانه جهان را تشکیل دهند. کاهش وابستگی ما به پلاستیک ها و یافتن راه هایی برای استفاده مجدد از پلاستیک موجود در جهان ، می تواند میزان انتشار گازهای گلخانه ای را تا حد زیادی کاهش دهد.

در حال حاضر ، سالانه فقط 15 درصد از پلاستیک های جهان برای بازیافت جمع آوری می شوند. محققان از دهه 1990 در تلاشند تا راههای جدیدی برای تجزیه پلاستیک ها بیابند به امید بازیافت بیشتر آنها. شرکت ها و محققان برای توسعه فرایندهای آنزیمی ، مانند آنچه در Carbios استفاده می شود ، و همچنین فرآیندهای شیمیایی ، مانند روش مورد استفاده در صنایع حلقه ، کار کرده اند. اما به تازگی فرآیندهای آنزیمی و شیمیایی تجاری شده است.

اندازه راکتور جدید Carbios 20 متر مکعب – تقریباً به اندازه یک ون بار است. این می تواند دو تن متریک پلاستیک یا معادل حدود 100000 بطری خرد شده را در یک زمان نگه دارد و آن را در 10 تا 16 ساعت به اجزای سازنده PET-اتیلن گلیکول و ترفتالیک اسید-تجزیه کند.

این شرکت قصد دارد از آنچه از تظاهرات تظاهرات آموخته است برای ساخت اولین کارخانه صنعتی خود استفاده کند که در آن رآکتوری در حدود 20 برابر بزرگتر از راکتور نمایشی قرار دارد. آلن مارتی ، مسئول علمی کاربیوس می گوید ، این کارخانه در مقیاس کامل در نزدیکی یک تولید کننده پلاستیک در جایی در اروپا یا ایالات متحده ساخته می شود و باید تا سال 2025 به بهره برداری برسد.

Carbios از سال 2011 که شرکت تاسیس شد ، بازیافت آنزیمی را توسعه داده است. فرایند آن بر آنزیم ها برای خرد کردن زنجیره های طولانی پلیمرهای پلاستیکی متکی است. سپس مونومرهای حاصله را می توان خالص کرده و به هم متصل کرده و پلاستیک جدیدی تولید کرد. محققان در Carbios با استفاده از یک آنزیم طبیعی که توسط باکتری ها برای تجزیه برگ ها استفاده می شود ، شروع به کار کردند ، سپس آن را اصلاح کردند تا در تجزیه PET کارآمدتر باشد.

مرکز تظاهرات کاربیوس در کلرمون فراند ، فرانسه. تصویر از SkotchProd گرفته شده است.

کاربیوس تخمین می زند که فرآیند بازیافت آنزیمی آن در مقایسه با PET بکر ، انتشار گازهای گلخانه ای را تا 30 درصد کاهش می دهد. مارتی می گوید انتظار دارد این تعداد با افزایش ترافیک افزایش یابد.

در گزارش اخیر ، محققان تخمین زدند که تولید PET از بازیافت آنزیمی می تواند انتشار گازهای گلخانه ای را در مقایسه با تولید PET بکر بین 17 تا 43 درصد کاهش دهد. به گفته گرگ بکهام ، محقق آزمایشگاه ملی انرژی های تجدیدپذیر ایالات متحده و یکی از نویسندگان این گزارش ، این گزارش به طور خاص در مورد Carbios نبود ، اما احتمالاً برآورد خوبی برای روند آن است.

بکهام ، که رهبری کنسرسیومی در زمینه بازیافت و روش های جدید تولید پلاستیک را بر عهده دارد ، می گوید: در حالی که توسعه آنزیم های جدید تمرکز اصلی تحقیقات و تحقیقات تجاری جدید بوده است ، سایر قسمت های این فرآیند تعیین می کند که این فناوری چقدر کارآمد و مقرون به صرفه خواهد بود.

بکهام می گوید: “این همه چیز جذابیت کمتری دارد.” به