چگونه هوش مصنوعی می تواند کمبودهای زنجیره تامین را حل کند و کریسمس را نجات دهد

کووید-19 در بسیاری از شبکه های جهان، از اینترنت گرفته تا سفرهای هوایی بین المللی، در کانون توجه قرار گرفته است. اما زنجیره‌های عرضه‌ای که در سراسر جهان وجود دارند – کشتی‌ها و کامیون‌ها و قطارهایی که کارخانه‌ها را به بنادر و انبارها متصل می‌کنند و تقریباً هر چیزی را که ما می‌خریم هزاران مایل از محل تولید به محل مصرف می‌آورند – بیش از هر زمان دیگری مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

جیسون بویس، بنیانگذار و مدیرعامل Avenue7Media، یک شرکت مشاوره که به فروشندگان برتر آمازون مشاوره می دهد، می گوید: «منصفانه است که بگوییم هر چیزی که می فروشید، در حال حاضر با مشکل مواجه هستید. بویس می‌گوید مشتریانی دارد که اگر می‌توانستند در انبار باقی بمانند، سالانه ده‌ها میلیون دلار درآمد خواهند داشت. او می گوید: «ما هر روز با مشتریان صحبت می کنیم که فقط گریه می کنند. ماه‌هاست که آنها برای یک دوره 30 روزه متوالی به طور کامل در انبار نیستند.

دوقلوهای دیجیتال با پیش‌بینی شکست‌های زنجیره تامین و سپس استفاده از هوش مصنوعی برای یافتن راه‌حل، به دنبال حل آن هستند. این نام ایده اصلی شبیه‌سازی یک سیستم پیچیده در یک کامپیوتر را به تصویر می‌کشد، و نوعی دوقلو ایجاد می‌کند که اشیاء دنیای واقعی – از پورت‌ها گرفته تا محصولات – و فرآیندهایی که آنها بخشی از آن هستند را منعکس می‌کند. شبیه‌سازی‌ها برای چند سال بخشی از تصمیم‌گیری در صنعت بوده‌اند و به افراد کمک می‌کنند تا طرح‌های مختلف محصول را کشف کنند یا چیدمان یک انبار را ساده‌تر کنند. اما در دسترس بودن مقادیر زیادی از داده های بلادرنگ و قدرت محاسباتی به این معنی است که فرآیندهای پیچیده تری را می توان برای اولین بار شبیه سازی کرد، از جمله هرج و مرج زنجیره های تامین جهانی که اغلب به فروشندگان متعدد و شبکه های حمل و نقل متکی هستند.

این نوع فناوری به آمازون که قبلاً از مزیت کنترل کامیون‌ها و انبارهای خود بهره می‌برد، برای سال‌ها مزیت بیشتری داده است. اکنون دیگران نیز آن را پذیرفته اند. گوگل در حال توسعه دوقلوهای دیجیتال زنجیره تامین است که خودروساز رنو اعلام کرد استفاده از آنها را در سپتامبر آغاز کرده است. غول های حمل و نقل بین المللی مانند FedEx و DHL در حال ساخت نرم افزار شبیه سازی خود هستند. و شرکت‌های هوش مصنوعی مانند Pathmind در حال ایجاد ابزارهای سفارشی برای هر کسی هستند که می‌تواند برای آنها پول پرداخت کند. با این حال همه سود نخواهند برد. در واقع، فناوری جدید قدرتمند می‌تواند شکاف دیجیتالی رو به رشد در اقتصاد جهانی را افزایش دهد.

آب و هوای طوفانی

به راحتی می‌توان همه‌گیری را مقصر مشکلات زنجیره تامین کنونی دانست. تعطیلی کارخانه ها و کمبود نیروی کار، مراکز تولید و تحویل را از بین برد و همزمان با جهش خرید آنلاین و خرید راحت، تقاضا برای تحویل در خانه افزایش یافت.

اما در حقیقت، همه‌گیری فقط وضعیت بد را بدتر کرد. D’Maris Coffman، اقتصاددان در دانشگاه کالج لندن که تأثیر همه‌گیری بر زنجیره‌های تأمین را مطالعه می‌کند، می‌گوید: «نیروهای جهانی هستند که این امر را هدایت می‌کنند، که همگی به یک طوفان کامل تبدیل می‌شوند.

فرونشاندن این طوفان مستلزم فرو بردن تریلیون ها دلار در زیرساخت های جهانی، گسترش بنادر و ناوگان حمل و نقل و سرمایه گذاری در مدیریت بهتر، شرایط کاری بهتر و معاملات تجاری بهتر است. «تکنولوژی قرار نیست این مشکلات را حل کند. دیوید سیمچی-لوی، که رهبری آزمایشگاه علم داده در موسسه فناوری ماساچوست را بر عهده دارد و به ساخت دوقلوهای دیجیتالی برای چندین شرکت بزرگ کمک کرده است، می‌گوید: «این به کشتی‌ها اجازه حمل کانتینرهای بیشتری را نمی‌دهد. اما هوش مصنوعی می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا بدترین شرایط را تحمل کنند. او می‌گوید: «دوقلوهای دیجیتال به ما اجازه می‌دهند تا مسائل را قبل از وقوع شناسایی کنیم.

به گفته Hans Thalbauer، مدیر عامل زنجیره تامین و تیم لجستیک در گوگل، بزرگترین مشکلی که کسب و کارها با آن روبرو هستند ناتوانی در پیش بینی رویدادهای زنجیره است. او می گوید: «مهم نیست با کدام شرکت صحبت می کنید. “همه در دنیای زنجیره تامین به شما خواهند گفت که دید لازم برای تصمیم گیری را ندارند.”

برای مثال، این قابلیت رویت زنجیره تامین است که به آمازون اجازه می‌دهد پیش‌بینی کند که چه زمانی یک کالا در آستانه شما ظاهر می‌شود. برای هر کالایی که آمازون خودش تحویل می‌دهد – و شامل میلیون‌ها کالایی است که از طرف فروشنده‌های شخص ثالثی مانند Boyce و مشتریانش تحویل می‌دهد – تخمین دقیقی از زمان رسیدن آن ارائه می‌دهد. Boyce می‌گوید: ممکن است زیاد به نظر نرسد، اما اگر آمازون این پیش‌بینی‌ها را اشتباه انجام دهد، مشتریان خود را از دست می‌دهد – به خصوص در فصل تعطیلات، زمانی که مردم در حال خرید هدایای لحظه آخری هستند و به آمازون برای تحویل آنها اعتماد می‌کنند. او می‌گوید: «فقط برای نشان دادن آن روز تحویل کوچک، به قدرت محاسباتی عظیمی نیاز است. “اما مردم وقتی وسایل خود را به موقع دریافت نمی کنند وحشت زده می شوند.”

به گفته Deliverr، یک شرکت آمریکایی که تدارکات تحویل را برای چندین شرکت تجارت الکترونیک از جمله آمازون، والمارت، eBay و Shopify مدیریت می کند، زمان تحویل تخمینی دو روز در مقابل هفت تا 10 روز، فروش را تا 40 درصد افزایش می دهد. زمان تحویل تخمینی یک روزه فروش را تا 70 درصد افزایش می دهد.

جای تعجب نیست که دیگران یک توپ کریستالی از خودشان می خواهند. زنجیره های تامین به موقع تقریباً مرده اند. اختلالات دو سال گذشته بسیاری از کسب و کارهایی را که کارایی بیش از حد را دنبال می کردند غرق کرد. فضای انبار گران است، و پرداخت هزینه برای ذخیره موجودی که ممکن است برای یک هفته به آن نیاز نداشته باشید، در مواقع فراوانی زیاد به نظر می رسد. اما وقتی سهام هفته بعد ظاهر نشد، چیزی برای فروش ندارید.

Simchi-Levi می‌گوید: «قبل از همه‌گیری، بیشتر شرکت‌ها بر کاهش هزینه‌ها تمرکز می‌کردند. اکنون آنها حاضرند برای تاب آوری پول بپردازند، اما تمرکز بر انعطاف پذیری به تنهایی نیز یک اشتباه است: شما باید تعادل مناسب بین این دو را پیدا کنید. این قدرت واقعی شبیه سازی است. او می‌گوید: «ما شاهد تعداد فزاینده‌ای از شرکت‌ها هستیم که شروع به تست استرس زنجیره‌های تامین خود با استفاده از دوقلوهای دیجیتالی می‌کنند.

چه می شود اگر؟

با بررسی سناریوهای مختلف ممکن، شرکت‌ها می‌توانند تعادل بین کارایی و انعطاف‌پذیری را که برای آنها بهتر عمل می‌کند، شناسایی کنند. یادگیری تقویتی عمیق را اضافه کنید، که به هوش مصنوعی اجازه می‌دهد از طریق آزمون و خطا یاد بگیرد که در موقعیت‌های مختلف چه اقداماتی را انجام دهد، و دوقلوهای دیجیتال به ماشین‌هایی برای کاوش سؤالات «چه می‌شود» تبدیل می‌شوند. اگر خشکسالی در تایوان رخ دهد و کمبود آب تولید ریزتراشه را متوقف کند، چه؟ یک دوقلو دیجیتالی می‌تواند خطر این اتفاق را پیش‌بینی کند، تاثیری که بر زنجیره تامین شما خواهد گذاشت را ردیابی کند، و – با استفاده از یادگیری تقویتی – پیشنهاد دهد که چه اقداماتی برای به حداقل رساندن آسیب انجام دهید.

اگر شما یک خودروساز در غرب میانه ایالات متحده هستید، یک دوقلو دیجیتال ممکن است به شما پیشنهاد کند قطعات اضافی را از یک توزیع کننده در ساحل غربی بخرید که هنوز مازاد دارد. اما چندین سناریو را کنار هم بگذارید و همه چیز به زودی بسیار پیچیده می شود. به عنوان مثال، طبق گفته Simchi-Levi، فورد بیش از 50 کارخانه در سراسر جهان دارد که هر سال از 35 میلیارد قطعه برای تولید 6 میلیون خودرو و کامیون استفاده می کنند. حدود 1400 تامین کننده در 4400 سایت تولیدی وجود دارد که مستقیماً با آنها در تعامل است، و مجموعه ای از تامین کنندگان و تامین کنندگان تامین کنندگان تا 10 لایه عمیق بین فورد و مواد خامی که وارد خودروهایش می شود وجود دارد. هر یک از این پیوندها ممکن است شکسته شود، و یک تست استرس خوب باید هر یک از آنها را بررسی کند.