چگونه علی بابا رانندگان تحویل کالا در چین را ردیابی می کند

Eleme که 83 میلیون کاربر فعال ماهانه دارد، متعلق به غول فناوری علی‌بابا است که مالک Taobao، یکی از بزرگترین پلتفرم‌های تجارت الکترونیکی در جهان است. Eleme می‌گوید از زمان راه‌اندازی سیستم جدید در صدها شهر چین از سال 2018، 8 میلیون دلار در بازپرداخت بازپرداخت‌های بازرگانان به مشتریان به دلیل مشکلات مربوط به تحویل، از جمله تأخیر، صرفه‌جویی کرده است.

برای ساخت آن، Eleme باید یک سیستم مقرون به صرفه پیدا می کرد که در داخل خانه کار می کند. GPS تا 5 متر بیرون دقیق است، اما دیوارها، مبلمان و حتی مردم سیگنال های آن را مختل می کنند. پت پاننوتو، استاد علوم کامپیوتر در دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو، می‌گوید: «در ارتفاع نیز بسیار بد است. این یک مشکل است زیرا اکثر خرده فروشان شهری در چین در ساختمان های چند طبقه هستند.

سیستم‌های محلی‌سازی داخلی مبتنی بر Wi-Fi و شناسایی فرکانس رادیویی کار می‌کنند، اما بلوتوث ارزان‌ترین و مطمئن‌ترین گزینه است. دقت آن تقریباً 10 متر است که برای تشخیص افرادی که وارد مغازه یا رستوران می شوند، کافی است.

در اوایل سال 2018، علی بابا بیش از 12000 چراغ بلوتوث را در فروشگاه‌های سراسر شانگهای قرار داد. بیکن ها سیگنال هایی را منتشر می کنند که توسط تلفن رانندگان به شکل “تاپل های ID” دریافت می شود. این برنامه هر تاپل را روی سرورهای پلتفرم آپلود می‌کند، جایی که با شناسه‌های تجاری تطبیق داده می‌شود، و سیستم ثبت می‌کند کجا و چه زمانی سیگنال ارسال شده است.

در اوایل سال 2018، علی بابا بیش از 12000 چراغ بلوتوث را در فروشگاه‌های سراسر شانگهای قرار داد.

شبکه های مشابه به طور گسترده برای ردیابی کالاها، افراد و خدمات استفاده می شوند. یکی از بزرگترین آنها در فرودگاه گتویک لندن است که حدود 2000 چراغ بلوتوث در آن نصب شده است. اما Eleme’s یکی از اولین مواردی است که در مقیاس شهری ساخته شده است.

علی بابا برای انتقال سیستم خود به شهرهای بیشتری در چین، از این واقعیت استفاده کرد که تلفن های همراه می توانند به عنوان چراغ های بلوتوث نیز عمل کنند. اپل در سال 2013 این عملکرد را برای دستگاه های iOS معرفی کرد و اکنون ویژگی های مشابهی در سایر گوشی های هوشمند به طور گسترده در دسترس است.