چگونه تعویض باتری 5 دقیقه ای می تواند خودروهای برقی بیشتری را در جاده ها به ارمغان آورد

شبح Better Place امروز در تلاش‌های تعویض باتری است، اما د سوزا می‌گوید رویکرد Ample به مشکلاتی می‌پردازد که تکرارهای قبلی این فناوری را غرق کرده است.

برای اینکه یک شرکت شخص ثالث مانند Better Place یا Ample جایگاه خود را به دست آورد، باید راهی برای سازگاری با وسایل نقلیه در جاده پیدا کند. اما جلب توجه خودروسازان به باتری یک چالش است: شرکت‌ها به طور فزاینده‌ای طرح‌ها و ترکیبات شیمیایی متفاوت باتری را برای مدل‌های مختلف انتخاب می‌کنند.

راه حل Ample یک سیستم مدولار است. به جای اینکه کل باتری را به یکباره بیرون بیاورید و یک باتری جدید را ببندید، استارتاپ قصد دارد چندین بسته کوچکتر را در یک قاب باتری قرار دهد. د سوزا می‌گوید که این امر هزینه ماشین‌آلات مورد نیاز برای جابجایی باتری‌ها را کاهش می‌دهد، زیرا قطعات کوچک‌تر هستند.

د سوزا می‌گوید و از همه مهم‌تر، طراحی مدولار می‌تواند امضای قرارداد را برای خودروسازان آسان‌تر کند. چشم انداز Ample این است که سازندگان وسایل نقلیه خودروهای خود را با فضای خالی تحویل دهند که باتری باید در آن باشد. سپس Ample می تواند یک پاکت برای آن وسیله نقلیه خاص بسازد و هر تعداد ماژول را که مناسب است وصل کند.

تعداد ماژول‌ها را می‌توان هم برحسب اندازه خودرو (یک ماشین جمع‌وجور کمتر از یک SUV بزرگ جابه‌جا کرد) و هم به نیازهای راننده سفارشی‌سازی کرد. ممکن است شخصی فقط چند ماژول را برای رانندگی روزانه نصب کند، اما در سفر طولانی بارگیری کند. د سوزا می گوید.

تا کنون، ایستگاه‌های تعویض آمپل با دو مدل خودرو که باتری‌های مخصوص این شرکت را نصب کرده‌اند، سازگار است: نیسان لیف و کیا نیرو. به گفته د سوزا، این سیستم با 13 مدل خودرو کار می کند، اگرچه هیچ شرکای خودروساز دیگری اعلام نشده است.

برخی از کارشناسان تردید دارند که حتی این دیدگاه تغییر یافته در مورد تعویض باتری عملی باشد. جرمی میچالک، استاد مهندسی و سیاست عمومی در دانشگاه کارنگی ملون، می‌گوید: «من فکر می‌کنم تعویض باتری بعید است راه اصلی مدیریت باتری‌ها برای ناوگان خودروهای عمومی باشد.

امروزه هر خودرو و مدلی از خودروهای الکتریکی در جاده ها، طراحی، شکل و ساختار باتری متفاوتی دارد. تعویض نیاز به استانداردسازی دارد و حتی اگر ماژول‌ها بتوانند مقداری سفارشی‌سازی را ارائه دهند، باز هم یک محدودیت اصلی برای خودروسازان خواهند بود. او می‌گوید: «قرار دادن ماژول‌های یکسان در وسایل نقلیه مختلف بسیار محدودکننده است.