واکسن‌های کووید-۱۹ برای کودکان: چرا داده‌های فایزر و مدرنا از آن پشتیبانی می‌کنند

به همین دلیل است که وقتی مقامات ملاقات می کنند، مجموعه پیچیده ای از عوامل را ارزیابی می کنند. احتمال ابتلای کودک به کووید چقدر است؟ واکسن چقدر محافظت می کند؟ علائم و عوارض احتمالی کودکان در اثر مصرف آن چیست؟

بلومبرگ می‌گوید با در نظر گرفتن همه این سؤالات، “معلوم است که مزایای آن برای این گروه سنی بیشتر از خطرات است.”

در واقع، داده‌های کارآزمایی و تجزیه و تحلیل‌ها نشان داد که تقریباً در هر سناریوی کووید، واکسیناسیون کودکان با خطر بسیار کمی از عفونت شدید و مرگ جلوگیری می‌کند.

آنچه مطالعات نشان داد

مطالعه فایزر که در مارس 2021 آغاز شد، نزدیک به 2300 کودک را انتخاب کرد و به دو سوم آنها یک رژیم واکسیناسیون دو دوز داد، در حالی که بقیه دارونما دریافت کردند. واکسن‌ها با فاصله 21 روز و مهم‌تر از همه، با دوز کمتری نسبت به افراد مسن – یک سوم مقدار واکسن تزریق شد.

از این مطالعه، سه کودک واکسینه شده به کووید مبتلا شدند، در حالی که 16 مورد در میان گروه دارونما وجود داشت – تقریباً 91٪ اثربخشی. عوارض جانبی معمولی و عموماً خفیف بود، و میوکاردیت، التهاب قلبی که به عنوان یک عارضه جانبی نادر دیده می‌شود و احتمالاً بیشترین نگرانی را ایجاد کرده است، حتی ظاهر نشد (میزان در بین بزرگسالان حدود هفت در میلیون است، بنابراین 2300 یک حجم نمونه بسیار کوچک).

در همین حال، مدرنا روز دوشنبه گفت که مطالعاتش بر روی کودکان زیر 12 سال – با دو واکسن با نصف دوز بزرگسالان که به فاصله 28 روز از هم جدا می شود – نیز نتایج قوی نشان می دهد. این واکسن در زمان تشکیل جلسه FDA مورد بحث قرار نخواهد گرفت و باید از همان مسیر تاییدی که فایزر در حال حاضر در آن قرار دارد، قبل از اینکه به کودکان داده شود، بگذرد.

نتیجه نهایی این است که این مطالعات نشان داده است که واکسیناسیون شانس ابتلای کودکان به عفونت علامتی کووید و بستری شدن در بیمارستان را مطابق با تعداد بزرگسالان – و بدون عوارض قابل توجه – کاهش می دهد.

آیا واکسیناسیون کودکان می تواند به مهار همه گیری کمک کند؟

با این حال، واکسیناسیون فقط در مورد مزایای فردی نیست، اگرچه این موارد به وضوح مهم هستند. مایمونا ماجومدر، اپیدمیولوژیست محاسباتی، می گوید در سطح وسیع تری، واکسیناسیون کودکان می تواند بر شکل خود بیماری همه گیر تأثیر بگذارد.

ماجومدر که یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه است می‌گوید: «چیزی که کودکان در سنین مدرسه را منحصر به فرد می‌کند، نه تنها تعداد تماس‌هایی که در یک روز دارند، بلکه ناهمگونی گروه‌های سنی در میان آن مخاطبین است. بیمارستان کودکان بوستون و دانشکده پزشکی هاروارد. آنها با همسالان خود در مدرسه و برنامه های فوق برنامه تعامل دارند، اما همچنین با مربیان و مراقبین مسن تر و همچنین خانواده هایشان تعامل دارند.