ناسا قصد دارد یک فضاپیما را به سیارک بکوبد. اوضاع ممکن است کاملاً آشفته شود

با هدایت هریسون آگروسا از دانشگاه مریلند ، محققان با محاسبه چگونگی حرکت ضربه ، چرخش ، گام و خمیدگی سیارک را بررسی کردند که چقدر DART می تواند چرخش یا چرخش دیمورفوس را تغییر دهد. نتایج می تواند چشمگیر باشد. آگروسا می گوید: “این می تواند شروع به فرورفتن کند و وارد یک وضعیت آشفته شود.” “این واقعاً یک سورپرایز بزرگ بود.”

چرخش غیرمنتظره چالش های جالبی را ایجاد می کند. این امر بر مشکل فرود بر روی این سیارک می افزاید ، که ESA امیدوار است با دو فضاپیمای کوچک در ماموریت خود در هرا تلاش کند. همچنین می تواند تلاش های بعدی برای انحراف یک سیارک زمین خورده را پیچیده تر کند ، زیرا هرگونه چرخش می تواند بر مسیر یک سیارک در فضا تأثیر بگذارد.

هنگامی که DART با دیمورفوس برخورد می کند ، انرژی برخورد با سه تن انفجار TNT قابل مقایسه است و هزاران تکه آوار را به فضا پرتاب می کند. استاتلر آن را یک گلف گلف توصیف می کند که با سرعت 15000 مایل در ساعت حرکت می کند و در کنار یک استادیوم فوتبال قرار می گیرد. به گفته آگروسا و تیم او ، نیروی برخورد هیچ تغییری فوری در چرخش دیمورفوس ایجاد نمی کند ، اما طی چند روز همه چیز شروع به تغییر می کند.

به زودی ، دیمورفوس کمی تکان می خورد. این لرزش رشد و رشد می کند زیرا حرکت ناشی از برخورد دور دیمورفوس را از حالت تعادل خارج می کند ، بدون هیچ اصطکاکی در خلاء فضا برای کاهش سرعت آن. دیمورفوس ممکن است شروع به چرخش از یک طرف و دیگری کند. ممکن است مانند یک چرخ گردان در امتداد محور طولانی خود شروع به چرخش کند. به نظر ناظری در Didymos که به آسمان نگاه می کند ، این ماهواره به ظاهر آرام شکل جدیدی به خود می گیرد – شروع به چرخش وحشیانه به جلو و عقب می کند و کناره های پنهان قبلی آن اکنون در معرض دید قرار می گیرد.

در عرض چند هفته ، دیمورفوس می تواند آنقدر بچرخد که وارد یک وضعیت آشفته آشفته ای شود که در آن بدون کنترل در اطراف محورهای خود می چرخد. آگروسا می گوید در سناریوهای شدیدتر قفل جزر و مدی با Didymos می تواند به طور کامل شکسته شود و دیمورفوس ممکن است شروع به چرخیدن کند.

دقیقاً آنچه اتفاق می افتد به چند چیز بستگی دارد. شکل دیمورفوس نقش مهمی را ایفا می کند – اگر بیشتر کشیده باشد تا کروی ، بی نظم تر می چرخد. مشاهدات راداری تا کنون نشان می دهد که طول آن طولانی است ، اما تا ساعاتی قبل از برخورد DART ، زمانی که اولین دیدگاه خود را از هدف کوچک خود بدست می آورد ، نمی دانیم.