میلیون ها نفر برای آنلاین شدن به فیس بوک تکیه می کنند. قطع برق آنها را سرگردان کرد.

اما در سال 2016 ، این برنامه (که اکنون به Free Basics تغییر نام داده است) توسط اداره تنظیم مقررات مخابراتی هند ، که ادعا می کرد بی طرفی شبکه را نقض می کند ، ممنوع شد. علیرغم این عقب نشینی ، این روند همچنان ادامه دارد و با هیاهوی کمتری به سایر کشورهای جهان در حال توسعه وارد می شود. در سال 2018 ، فیس بوک اعلام کرد که Internet.org 100 میلیون نفر را آنلاین کرده است. در سال 2019 ، FreeBasics در 65 کشور جهان و حدود 30 کشور در آفریقا در دسترس بود. سال گذشته ، این شرکت شروع به راه اندازی Facebook Discover کرد ، که به کاربران اینترنت اجازه می دهد به ترافیک پهنای باند کم دسترسی داشته باشند همه وب سایت ها (نه فقط ویژگی های فیس بوک) ، حتی اگر داده های آنها تمام شده باشد.

نسخه های این برنامه ها در افغانستان نیز وجود دارد ، جایی که بسیاری از کاربران جدید اینترنت ، Facebook ، Facebook Messenger و WhatsApp را با کل اینترنت برابر می دانند. حتی در میان کسانی که دسترسی گسترده تری به وب کامل دارند ، مجموعه محصولات فیس بوک همچنان نقش حیاتی ایفا می کند. به عنوان مثال ، تماس های واتس اپ از مدت ها قبل جایگزین تماس های تلفنی گران تر و کم امنیت تر شده است. بسیاری از مشاغل کوچک برای فروش و تبلیغ محصولات خود به ابزارهای فیس بوک متکی هستند.

همه اینها بدان معناست که حتی خاموشی های موقت تأثیر مخربی به ویژه برای سازمان های فعال و حامی – و افرادی مانند بزان دارد.

Bezhan می گوید: “برنامه ریزی و پشتیبانی زیرزمینی زیادی در رسانه های اجتماعی در حال انجام است.” این قطع “تلاش های او برای ارائه اطلاعات به افغان ها ، برنامه ریزی استراتژی ها در مورد اقدامات بعدی ما برای تخلیه ،” را قطع کرد. [and] وصل کردن نیازمندان. ”

نیمه شب برای Bezhan گذشته بود که فیس بوک دوباره زنده شد ، اما حتی در آن زمان ، برخی از قابلیت های آن ، از جمله جستجو و اعلان ها ، هنوز در دسترس نبود. او هنوز نشنیده بود که آیا می تواند نام دیگری برای تخلیه احتمالی اضافه کند.

اما او همچنین نگران احساسات و تفکر دوستان افغان خود بود ، زیرا ارتباط اصلی آنها با دنیای خارج ناگهان قطع شد. هفته ها از سقوط کابل ، شایعاتی مبنی بر قطع دسترسی طالبان به اینترنت وجود داشت. او می گوید: شرط می بندم که آنها شایعاتی ایجاد می کنند و داستان هایی درباره نحوه مسدود کردن دولت توسط رسانه ها ارائه می دهند.

آنها تنها نخواهند بود سخنگوی وزارت ارتباطات جمهوری دموکراتیک کنگو در پاسخ به نگرانی های مشابه ، به توییتر رفت او در ساعت 4:05 بعد از ظهر نوشت: “اتصال به اینترنت قطع نشده است.” این یک خاموشی جهانی است که واتس اپ ، فیس بوک و اینستاگرام را فلج کرده است. برنامه های دیگر مانند توییتر به طور عادی کار می کنند. همین امر در مورد بقیه وب نیز صادق است. “