معلمان در دانمارک از اپلیکیشن ها برای بررسی روحیات دانش آموزان خود استفاده می کنند

راکنباخ می‌گوید این سوسیوگرام‌ها ابزاری حیاتی برای تشخیص انزوای اجتماعی هستند و حتی ممکن است به شناسایی کودکان آسیب‌پذیر در برابر قلدری کمک کنند. او به گزارش های گواهی از مدارس به عنوان شاخصی اشاره می کند که این پلت فرم به بهبود رفاه کمک می کند. اما، او می‌افزاید، «ما یک پروژه تحقیقاتی کامل انجام نداده‌ایم که مثلاً مدرسه‌ای را که از Bloomsights استفاده می‌کند با مدرسه‌ای که از آن استفاده نمی‌کند مقایسه کند. این چیزی است که ما به دنبال انجام آن هستیم.»

در واقع، برخی از معلمان تعجب می کنند که این برنامه چقدر مفید یا حتی اخلاقی است. «این چند چیز بسیار صمیمی است که پرسیده می شود، و آنها [the children] نایا ماری نورد، معلم مدرسه‌ای در حومه کپنهاگ که از Bloomsights استفاده می‌کند، می‌گوید لزوما نمی‌دانم چه کسی آن را می‌بیند. “البته، من به عنوان یک معلم باید بینشی نسبت به احساس دانش آموزانم داشته باشم. اما این چیزی است که ترجیح می‌دهم به جای اینکه به کامپیوتر گفته شود، به صورت محرمانه بین خود و دانش‌آموز منتقل شود.» نورد نگران این است که چند معلم که مستقیماً با کودکان کار نمی کنند هنوز به داده های آنها دسترسی دارند. او معتقد است که این اپلیکیشن با توجه به اینکه چقدر بر زندگی خصوصی دانش‌آموزان تأثیر می‌گذارد، مرزهای اخلاقی را فرا می‌گیرد.

آنها هیچ شانسی برای درک آنچه در جریان است ندارند. اینطور نیست که ما یک ارائه طولانی به آنها ارائه دهیم و توضیح دهیم که چگونه از آن استفاده می شود و چه کسی دسترسی دارد [to the data]نورد می گوید. و اگر این کار را می کردیم، هیچ پاسخ صادقانه ای دریافت نمی کردیم. اگر آنها واقعاً میزان داده‌هایی را که من می‌توانم درباره آنها ببینم و تعداد دیگری که می‌توانند آن را ببینند درک کنند، فکر می‌کنم که پاسخ متفاوتی می‌دهند.»

با توجه به سیاست‌های داده Klassetrivsel، یکی از پلتفرم‌هایی که داده‌های ناشناس را جمع‌آوری می‌کند، قبل از استفاده از برنامه در کلاس درس، رضایت والدین یا فرزندان لازم نیست. این شرکت ادعا می کند که از آنجایی که این برنامه یک ابزار یکپارچه است که برای “اهداف رفاه” در یک موسسه عمومی استفاده می شود، تحت یک بند قانونی دانمارکی قرار می گیرد که مقامات دولتی را از الزامات مربوط به کسب رضایت برای جمع آوری داده ها معاف می کند. و از آنجایی که این پلتفرم‌ها به‌عنوان «سرویس‌های جامعه اطلاعاتی» مانند فیس‌بوک یا گوگل طبقه‌بندی نمی‌شوند، طبق قانون حفاظت از داده‌های عمومی، قانون جامع حریم خصوصی داده‌های اتحادیه اروپا، رضایت والدین لازم نیست.

به نظر می رسد که سوابق حقوقی ادعاهای کلاستریوسل را در مورد نحوه اعمال قانون داده در کار آن تأیید می کند. در سال 2019، یکی از والدین شکایتی به آژانس حفاظت از داده‌های دانمارک ارائه کرد و مدعی شد که یک پلتفرم رفاهی مبتنی بر داده در مدرسه فرزندش درگیر نظارت اجباری بر کودک است. والدین همچنین استدلال کردند که “اندازه گیری و نظارت بر رفاه مساوی با بهبود رفاه نیست.” این آژانس به نفع شهرداری مدرسه رای داد: این برنامه ابزاری برای حفظ وظایف “منافع اجتماعی حیاتی” است که تحت مسئولیت مدارس قرار می گیرد.

آلن فرانک، وکیل IT در آژانس می گوید: «معمولاً مرجع قانونی که این برنامه های شخص ثالث تحت آن کار می کنند این است که خدماتی را از طرف مقامات دولتی ارائه می دهند. اما آنها همچنان باید داده ها را به درستی ذخیره کنند و بیش از آنچه لازم است جمع آوری نکنند. او همچنین می‌گوید: «اگر معلمی تصادفی یا مدرسه‌ای متقاعد شده باشد که بدون نظارت شهرداری یا وزارت آموزش و پرورش به‌طور ناگهانی آن را راه‌اندازی کند، باید تحت حمایت دولت عمل کنند. مسئله.”

در دانمارک، والدین می‌توانند در صورتی که نمی‌خواهند داده‌های مربوط به فرزندانشان از طریق این برنامه‌ها جمع‌آوری شود، انصراف دهند. به گفته Bloomsights، این مورد در ایالات متحده نیز وجود دارد: اگرچه شیوه‌ها متفاوت است، راکنباخ می‌گوید که والدین معمولاً سالی یک بار کاغذی را امضا می‌کنند که تمام خدمات مختلفی را که مدرسه استفاده می‌کند فهرست می‌کند.

اما از آنجایی که برنامه‌ها در زمینه آموزشی استفاده می‌شوند و به عنوان نوع دوستانه در نظر گرفته می‌شوند، هم والدین و هم سیاست‌گذاران تمایل دارند مراقب خود باشند. جانی هیندبورگ کریستینسن، مادر یکی از این کودکان، می‌گوید: «برنامه‌های زیادی وجود دارد که من استفاده پسرم را محدود می‌کنم، اما من مانند TikTok و YouTube نگران برنامه‌های مورد استفاده در مدرسه نیستم. بچه های کلاس پنجم که از Woof استفاده می کنند. “حداقل Woof در یک محیط کنترل شده استفاده می شود و هدف خوبی دارد. من به آن بیشتر از بسیاری از برنامه های دیگر اعتماد دارم که نسبت به آنها انتقاد بیشتری داشته باشم.”