مریخ نوردهای جدید ناسا ناوگانی از روبات های متحرک خواهند بود که با هم کار می کنند

هر مریخ نورد یک کامپیوتر کوچک، یک رادیو بی‌سیم و یک دوربین استریو برای ثبت تصاویر سه بعدی دارد. در حالی که هیچ یک از آنها به تنهایی قادر به جمع آوری داده های بزرگتر نخواهد بود، استقرار چندین مورد در یک زمان می تواند خطر شکست یک ماموریت فاجعه بار را کاهش دهد.

CADRE در آزمایشگاه رانش جت ناسا در کالیفرنیا توسعه یافته و توسط محققان آزمایشگاه شبیه سازی شده عملیات قمری (SLOPE) در مرکز تحقیقات ناسا گلن در کلیولند آزمایش شده است. SLOPE همان آزمایشگاهی است که VIPER (Volatiles Investigating Polar Exploration Rover) را آزمایش کرد، یک ربات متحرک که در نوامبر 2023 به فضا پرتاب می شود و آب یخ زده را روی ماه جستجو می کند.

یکی از اهداف این پروژه جلوگیری از تکرار اتفاقی است که در سال 2009 برای مریخ نورد ناسا به نام Spirit رخ داد – کابوس‌هایی برای علاقه مندان به اکتشاف فضایی.

یکی از دو مریخ نورد دوقلویی که در سال 2004 به طرف مقابل مریخ فرستاده شد، اسپیریت برخی از دقیق ترین نماهایی از سیاره سرخ را که بشر تا به حال دیده بود، ارائه کرد. اما پنج سال پس از ماموریت خود، چرخ‌های Spirit در شن‌های نرم مریخی گیر کردند. مهندسان ناسا هشت ماه کار کردند تا آن را به حرکت درآورند، اما پس از چندین تلاش ناموفق، سرانجام Spirit به عنوان یک سکوی علمی ثابت به خدمت منتقل شد.

برای اطمینان از اینکه مریخ نوردهای جدید گیر نمی‌کنند، SLOPE زمین‌های منحصربه‌فردی را شبیه‌سازی می‌کند، از خاک پودری ماه تا سطح سنگی مریخ. محققان از فناوری ضبط حرکت شامل یک جفت دوربین استریو برای ایجاد هزاران عکس سه بعدی استفاده می‌کنند که برای اندازه‌گیری سرعت هر مریخ نورد و حرکت لاستیک‌های آن استفاده می‌شود و به آنها کمک می‌کند تا چگونگی واکنش خاک را پیش‌بینی کنند.

Schepelmann می‌گوید: «این سیستم به ما اجازه می‌دهد تا عملکرد کشش را مشخص کنیم. “ما قادریم اساساً نحوه حرکت هر قسمت از ربات را اندازه گیری کنیم.”

ولفگانگ فینک، دانشیار مهندسی برق و کامپیوتر در دانشگاه آریزونا که سیستم‌های اکتشافی مستقل را مطالعه می‌کند، می‌گوید که اگرچه مریخ نوردهایی مانند کنجکاوی و پشتکار استقلال محدودی داشتند، تغییر به خودمختاری کامل از طریق پروژه‌هایی مانند CADRE به بشریت این امکان را می‌دهد که مناطقی را که ما در اختیار داریم کشف کند. در غیر این صورت ممکن است هرگز نرسد.

به طور متوسط، ارتباطات بین زمین و ماه تنها چند ثانیه طول می کشد، اما اگر پیام از مریخ ارسال شود، این زمان به چند دقیقه طول می کشد. تا دورتر از تیتان، بزرگترین قمر زحل، ارتباط بین کنترل ماموریت و هر فرودگر یا مریخ نورد ساعت ها طول می کشد، که به این معنی است که هرگونه مشکل پیش بینی نشده می تواند کل ماموریت را به خطر بیندازد. هر چه بخواهیم از خانه دورتر باشیم، استقلال بیشتر اهمیت خواهد داشت.