شهرهای قرن بیست و یکم: دگرگونی شهری آسیا و اقیانوسیه

مرکز این تحول، شهرنشینی سریع منطقه است. بین سال‌های 1970 تا 2017، اقتصادهای در حال توسعه آسیا هم از نظر رشد جمعیت و هم از نظر نرخ رشد از بقیه جهان پیشی گرفتند، به طوری که جمعیت شهری 3.4 درصد در سال افزایش یافت، در مقایسه با 2.6 درصد در بقیه کشورهای در حال توسعه، و 1 درصد در اقتصادهای توسعه یافته. . قرار است این سرعت در سال‌های آینده ادامه یابد و این منطقه تا سال 2050 بیش از 1 میلیارد شهرنشین جدید اضافه کند.

امروزه شهرهای آسیا و اقیانوسیه به شهرت بین‌المللی دست می‌یابند که اوکلند، اوزاکا، آدلاید، ولینگتون، توکیو، پرث، ملبورن و بریزبن، هشت نفر از 10 اجراکننده برتر در فهرست زیست‌پذیری جهانی 2021 توسط واحد اطلاعات اکونومیست را تشکیل می‌دهند. اما در جغرافیای کم درآمد این قاره، شهروندان با سخت ترین محیط های زندگی در جهان روبرو هستند. در رتبه‌بندی 100 شهر جهان در سال 2021 که بیشتر در معرض خطر عوامل محیطی مانند آلودگی، استرس گرمایی شدید، کاهش منابع آب، خطرات طبیعی و آسیب‌پذیری در برابر تغییرات آب و هوایی قرار دارند، 99 شهر در آسیا هستند.

ساکنان شهری اغلب تحت تاثیر آسیب پذیری آب و هوا، از گروه های اجتماعی-اقتصادی پایین تر هستند، که ممکن است در زمین های خطرناک و حاشیه ای، در ساختمان های با کیفیت پایین تر که فاقد اقدامات ضد سیل و کنترل دما هستند، زندگی کنند. آنها همچنین ممکن است به امکاناتی مانند تهویه مطبوع دسترسی نداشته باشند و بافرهای مالی کمتری برای مقاومت در برابر شوک های درآمدی ناشی از بلایایی مانند سیل داشته باشند.

همانطور که شهرها رشد می کنند، اغلب می توانند نابرابرتر شوند زیرا افزایش فعالیت اقتصادی باعث افزایش ارزش زمین و آلودگی می شود که این امر به ضرر شهروندان کم درآمدی است که کمتر قادر به نقل مکان به مناطق بهتر هستند. حتی سرمایه گذاری های قابل ستایش نیز می تواند مشکل را بدتر کند. برای مثال، سیستم‌های حمل و نقل انبوه که زمان سفر به مناطق مرکزی شهری را کاهش می‌دهند، می‌توانند اجاره‌بها را در مسیرها افزایش دهند و ساکنان کم‌درآمد را مجبور به نقل مکان کنند. خانه‌ها در آسیا برای بسیاری غیرقابل‌قبول شده است. یک تجزیه و تحلیل از 211 شهر آسیایی نشان داد که قیمت مسکن برای خانوارهای با درآمد متوسط ​​به شدت غیرقابل تحمل است. با وجود مسکن مقرون به صرفه دور از دسترس، بسیاری از ساکنان شهری به مسکن ناکافی با دسترسی محدود به آب سالم و سرویس بهداشتی رضایت می دهند.

با وجود گستردگی و تنوع چالش ها، این منطقه می تواند از گذشته و حال خود دل کند. Khoo Teng Chye، مدیر اجرایی سابق مرکز شهرهای قابل سکونت در وزارت توسعه ملی (MND) در سنگاپور به یاد می آورد که سنگاپور به عنوان یکی از قابل زندگی ترین شهرهای جهان متمایز است، اما از آغاز سختی شروع کرد.

«در اوایل دهه 1960، [Singapore was] به سرعت در حال رشد و شلوغ، با کمبود مسکن، زاغه‌های زیاد، و مردم در شرایط بد و فلاکت‌بار. رودخانه سنگاپور یک فاضلاب روباز بود و آب جیره بندی می شد. یادم می‌آید وقتی بچه بودم، تمام روز شیرها خشک می‌شد، با این حال در فصل‌های موسمی، سیل می‌آمد. تمام مشکلات شهری که فکرش را بکنید، ما آنها را داشتیم! امروز جمعیت ما سه برابر شده است و با این حال شهر قابل زندگی تر، جذاب تر و انعطاف پذیرتر شده است.»

اکنون، پیشرفت در سراسر آسیا اقیانوسیه برای پایدارتر، انعطاف پذیرتر و فراگیرتر شدن در حال انجام است. شهرها در جستجوی پاسخ‌های نوآورانه به چالش‌های زیست‌محیطی در سراسر منطقه، از جمله بهره‌گیری از تاب‌آوری مبتنی بر طبیعت مانند «شهرهای اسفنجی» برای کاهش سیل و بهبود کیفیت هوا، ساخت‌وسازهای جدید «کربن صفر خالص» و مقاوم‌سازی ساختمان‌های قدیمی‌تر برای ساختن، شروع به پیشرفت کرده‌اند. آنها بیشتر پاسخگوی آب و هوا هستند و راه حل های حمل و نقل پایدارتری را توسعه می دهند.

استفاده از فناوری همچنین به شهرها کمک می کند تا با شکاف ها در ارائه خدمات مقابله کنند و به طور فعال از افراد آسیب پذیر حمایت کنند، از جمله در دیجیتالی کردن حقوق زمین و نقشه برداری جغرافیایی که به شهروندان در مناطقی که بدون سیستم آدرس رسمی، برنامه های استارتاپی که چالش ایمنی شهری را پاسخ می دهند، کمک می کند. راه حل های فناوری برای مراقبت های بهداشتی و حمایت از سالمندان.

دانلود گزارش کامل.