سواد هوش مصنوعی ممکن است بزرگترین درس ChatGPT برای مدارس باشد

معلمانی که ویل با آنها صحبت کرده بود، استفاده از یک لنز انتقادی را برای فناوری هایی مانند ChatGPT آغاز کرده بودند. امیلی دوناهو، معلم نویسندگی و توسعه‌دهنده آموزشی در دانشگاه می‌سی‌سی‌پی، گفت که فکر می‌کند ChatGPT می‌تواند به معلمان کمک کند تا تمرکز بیش از حد بر نتایج نهایی را کنار بگذارند. او می‌گوید: «به‌جای اینکه از دانش‌آموزان بخواهیم مانند روبات‌ها بنویسند و عمل کنند»، واداشتن یک کلاس به تعامل با هوش مصنوعی و تفکر انتقادی در مورد آنچه که تولید می‌کند، می‌تواند باعث شود که تدریس بیشتر احساس انسانیت کند.

و از آنجایی که مدل هوش مصنوعی با داده های آمریکای شمالی آموزش داده شده است و سوگیری های آمریکای شمالی را منعکس می کند، معلمان دریافته اند که این یک راه عالی برای شروع گفتگو درباره سوگیری است.

دیوید اسمیت، استاد آموزش علوم زیستی در دانشگاه شفیلد هالام در بریتانیا، به دانشجویان مقطع کارشناسی خود اجازه می دهد تا از ChatGPT در تکالیف کتبی خود استفاده کنند، اما او همان مقاله را سریع و یا حتی به جای آن ارزیابی می کند. او می‌گوید: «دانستن کلماتی که باید در یک اعلان استفاده کنید و سپس درک خروجی‌هایی که بازمی‌گردد، مهم است. ما باید نحوه انجام این کار را آموزش دهیم.»

یکی از بزرگ‌ترین ایرادات مدل‌های زبان هوش مصنوعی این است که آن‌ها چیزهایی را می‌سازند و با اطمینان دروغ‌ها را به عنوان واقعیت ارائه می‌کنند. این باعث می شود آنها برای کارهایی که دقت بسیار مهم است، مانند تحقیقات علمی و مراقبت های بهداشتی، نامناسب باشند. اما هلن کرامپتون، دانشیار فناوری آموزشی در دانشگاه Old Dominion در نورفولک، ویرجینیا، “توهمات” مدل هوش مصنوعی را ابزار آموزشی مفیدی نیز یافته است.

کرامپتون می گوید: «این واقعیت که کامل نیست عالی است. این فرصتی برای بحث های سازنده در مورد اطلاعات نادرست و سوگیری است.

این نمونه‌ها به من امیدواری می‌دهد که سیستم‌های آموزشی و سیاست‌گذاران متوجه شوند که آموزش مهارت‌های تفکر انتقادی در مورد هوش مصنوعی چقدر مهم است.

برای بزرگسالان، یکی از ابتکارات نویدبخش سواد هوش مصنوعی یک دوره آنلاین رایگان به نام Elements of AI است که توسط استارت آپ MinnaLearn و دانشگاه هلسینکی توسعه داده شده است. در سال 2018 راه اندازی شد و اکنون به 28 زبان در دسترس است. عناصر هوش مصنوعی به مردم می آموزد که هوش مصنوعی چیست و مهمتر از همه، چه کاری می تواند انجام دهد و چه کاری نمی تواند انجام دهد. من خودم آن را امتحان کردم و منبع خوبی است.

نگرانی بزرگ‌تر من این است که آیا می‌توانیم بزرگسالان را با سرعت کافی بالا ببریم. بدون سواد هوش مصنوعی در میان جمعیت بزرگسالی که در اینترنت گشت و گذار می کنند، افراد بیشتری طعمه انتظارات و هیاهوی غیرواقعی می شوند. در همین حال، چت ربات‌های هوش مصنوعی می‌توانند به عنوان ابزارهای قدرتمند فیشینگ، کلاهبرداری و اطلاعات غلط مورد استفاده قرار گیرند.