سرمایه گذاری در اقتصاد داده

در این حجم عظیم از داده‌ها، بینش‌هایی درباره رفتار مصرف‌کننده، روندهای بازارهای نوظهور، حتی پیش‌بینی‌کننده‌های آینده پنهان است. برای سازمان‌ها، هدف این است که از این مقدار داده‌ها که به سرعت در حال افزایش است، معنا پیدا کنند و راه‌های نوآورانه‌ای برای به دست آوردن ارزش پایدار از آن بیابند، و در عین حال، مصرف سرویس‌های ابری را که از مدیریت و تجزیه و تحلیل داده‌ها پشتیبانی می‌کنند، به طور مؤثر مدیریت کنند.

با این حال، طبق یک نظرسنجی از ۲۵۵ رهبر و تصمیم‌گیرنده کسب‌وکار که توسط MIT Technology Review Insights انجام شد، ۴۵ درصد از پاسخ‌دهندگان می‌گویند که از داده‌ها فقط برای بینش‌های اساسی و تصمیم‌گیری استفاده می‌کنند. این یک فرصت از دست رفته است.

Channa Seneviratne، مدیر توسعه فناوری و راه حل ها در Telstra، یک شرکت مخابراتی استرالیایی، می گوید: “انفجار مطلق منابع داده در داخل و خارج از شرکت وجود دارد.” به عنوان یک شرکت مخابراتی، پایگاه مشتریان ما و داده‌هایی که تولید می‌کند، دارایی فوق‌العاده‌ای است که احتمالاً تا آنجا که می‌توانیم از آن به طور مؤثر استفاده نمی‌کنیم.»

اما با بهره گیری Telstra از اقتصاد داده امروزی، این در حال تغییر است. اقتصاد داده، اکوسیستم دیجیتالی جهانی است که در آن تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان داده‌ها – کسب‌وکارها و افراد – و سازمان‌های دولتی و شهرداری، داده‌های انباشته‌شده را از منابع مختلف جمع‌آوری، سازماندهی و به اشتراک می‌گذارند. با اتصال داده‌های غیرمرتبط در سراسر مرزهای صنعت، سازمان‌ها می‌توانند بینش‌های تجاری غنی‌تری به‌دست آورند، از بازارهای ناشناخته بهره ببرند، به شهروندان و مصرف‌کنندگان به طور یکسان با محصولات و خدمات مبتنی بر داده خدمت کنند، و از داده‌هایشان با به اشتراک گذاشتن خارجی با مشتریان و تأمین‌کنندگان کلیدی، درآمد کسب کنند.

مزایای مشارکت

بنابراین چگونه سازمان ها می توانند در اقتصاد داده مشارکت داشته باشند؟ یکی از راه‌ها حذف سیلوهای داده‌ای است که می‌تواند از دستیابی شرکت‌ها به بینش‌های قانع‌کننده جلوگیری کند. خوشبختانه، بیش از یک سوم (35٪) از پاسخ دهندگان نظرسنجی با شرکای خود برای تبادل داده همکاری می کنند. این به اشتراک گذاری دارایی های داده به سازمان ها کمک می کند تا ارزش ها را باز کنند و به نتایج تجاری قابل توجهی دست یابند.

به عنوان مثال، 66٪ از کسانی که دارایی های داده را به اشتراک می گذارند، همکاری بهبود یافته با شرکا و فروشندگان را تجربه می کنند. درک دلیل آن آسان است. مبادلات داده و بازارها یک پلت فرم امن و قابل اعتماد برای جمع آوری و به اشتراک گذاری اطلاعات در زمان واقعی برای ذینفعان متعدد فراهم می کنند.

بیش از نیمی (53٪) از رهبران کسب و کار می گویند که مشارکت در اقتصاد داده آنها را به ایجاد مدل های تجاری جدید سوق داده است. به عنوان مثال، با استفاده از دستگاه‌های نظارت بر اینترنت اشیا، Telstra برنامه‌هایی را ارائه می‌کند که داده‌های زباله، آب، هوا، خاک و نویز را به بینش‌های عملی تبدیل می‌کند. با ترکیب این داده‌ها با داده‌های میکرو اقلیم جمع‌آوری‌شده از ایستگاه‌های هواشناسی، این شرکت قصد دارد اطلاعاتی را در اختیار صنعت کشاورزی استرالیا قرار دهد که می‌تواند برای طیف وسیعی از فعالیت‌ها از پیش‌بینی سلامت محصول گرفته تا تعیین استفاده از آفت‌کش‌ها استفاده شود. Seneviratne می‌گوید: «ما در حال گردآوری داده‌های مجزا برای ایجاد ارزش، بینش و برنامه‌های بیشتر هستیم. ما اکنون در موقعیت بهتری برای کسب درآمد از این داده ها و افزودن ارزش هستیم.»

Telstra تنها نیست. به گفته کنت گرازیانو، مبشر ارشد فناوری در Snowflake، ارائه‌دهنده ابر داده مستقر در بوزمن، مونتانا، «با افزایش حجم داده‌ها، بسیاری از سازمان‌ها متوجه می‌شوند که داده‌هایی که در اختیار دارند واقعاً می‌تواند برای سایر سازمان‌ها مفید باشد، چه در سازمان‌های خودشان. صنعت یا در صنایع مجاور.»

گرازیانو نمونه ای از تولید کننده تجهیزات پزشکی را ارائه می دهد. دستگاه های پزشکی می توانند اطلاعات حیاتی در مورد فشار خون، ضربان قلب و سطح انسولین بیمار را ردیابی و جمع آوری کنند. اما اکثر تولیدکنندگان نقش حداقلی در تأثیرگذاری و شکل دادن به نتایج بیمار دارند.

با مشارکت با سازمان‌های مراقبت‌های بهداشتی و ادغام ایمن داده‌های ردیابی با سایر داده‌های بیمار و شخص ثالث، یک تولیدکننده دستگاه‌های پزشکی می‌تواند یک مدل تجاری جدید به عنوان ارائه‌دهنده اطلاعات مراقبت‌های بهداشتی با تأثیر مستقیم بر رفاه بیمار ایجاد کند.

گرازیانو می‌گوید: «بسیاری از سازمان‌ها داده‌ها را جمع‌آوری می‌کنند و داده‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کنند، اما تلاش برای کسب درآمد از این داده‌ها هرگز از نظر فنی امکان‌پذیر و کارآمد نبوده است». با به اشتراک گذاری داده ها با سهامداران کلیدی از طریق پلتفرم های مبتنی بر ابر، مانند تبادل داده یا بازار، کسب و کارها می توانند «جریان درآمد جدیدی ایجاد کنند».

به گفته 52 درصد از پاسخ دهندگان نظرسنجی، یکی دیگر از مزایای اقتصاد داده، نوآوری سریعتر است. شرکت‌های سنتی با فشار بی‌سابقه‌ای از سوی همتایان بومی دیجیتال خود برای نوآوری و پاسخ سریع به ترجیحات مشتری و روندهای بازار در حال تحول مواجه هستند. با بهره‌گیری از داده‌ها از طیف گسترده‌ای از منابع خارجی، سازمان‌ها می‌توانند رویکردهای نوآورانه‌ای برای طراحی محصولات، ارائه خدمات و حتی حل مشکلات جهان کشف کنند.

به عنوان مثال، شرکت‌های کارت اعتباری می‌توانند با سازمان‌های مراقبت‌های بهداشتی، حامل‌های تلفن همراه و فعالان تجارت الکترونیک همکاری کنند تا از داده‌های یکپارچه‌شان برای ردیابی بیماران کووید-۱۹ استفاده کنند و مراقبت‌هایی را به آنها ارائه دهند که به‌عنوان یک نهاد واحد امکان‌پذیر نبود. با مجموعه داده های سیلد.

“در اقتصاد دیجیتال، یک شرکت 200 ساله چگونه نوآوری می کند؟” از Sunil Senan، معاون ارشد و مدیر بازرگانی برای داده‌ها و تجزیه و تحلیل در Infosys، یک شرکت خدمات دیجیتال و مشاوره، مستقر در Bengaluru، هند، می‌پرسد. ما احساس می‌کنیم که داده‌ها بخش بزرگی از ادامه خدمت به مشتریان و یافتن راه‌های جدید برای مرتبط ماندن در دنیایی از اختلالات است.

علاوه بر ایجاد مدل‌های کسب‌وکار جدید و ایجاد نوآوری، بیش از نیمی (51%) از پاسخ‌دهندگان نظرسنجی می‌گویند که مشارکت در اقتصاد داده می‌تواند نرخ جذب و حفظ مشتری را بهبود بخشد – به دست آوردن مشتریان جدید و حفظ مشتریان فعلی – در حالی که 42٪ از پاسخ‌دهندگان به این موضوع اشاره می‌کنند. افزایش درآمد به عنوان یک مزیت مهم تجاری

گزارش کامل را دانلود کنید.

این محتوا توسط Insights، بازوی محتوای سفارشی MIT Technology Review تولید شده است. این توسط هیات تحریریه MIT Technology Review نوشته نشده است.