سافاری اپل بی سر و صدا کار سایت ها را با اشخاص ثالثی مانند گوگل آنالیتیکس سخت تر کرد.

MO در حال انجام اپل

در اکتبر 2022، یک مهندس اپل در GitHub قصد اپل را برای محدود کردن یکی از این روش‌های پنهان‌سازی پست کرد. به عبارت ساده تر، در این پست توضیح داده شد که اپل چگونه می خواهد آدرس IP را در پاسخ ورودی با آدرس IP پاسخ منبع اصلی مقایسه کند. اگر آنها عمدتاً متفاوت هستند – که اگر از طرف شخص ثالث ارائه می شوند، متفاوت هستند – این کوکی ها فقط هفت روز قبل از نابودی می توانند زنده بمانند و توانایی وب سایت ها را برای استفاده و استنتاج از این داده ها محدود می کند.

اپل هرگز یک پست وبلاگ رسمی در مورد این تغییر منتشر نکرد یا زمان اجرایی شدن آن را مشخص نکرد.

Anton Lipkanou، رئیس Delve، یک آژانس متمرکز بر تجزیه و تحلیل که از ابزارهایی مانند Google و Adobe Analytics پشتیبانی می کند، گفت که این تغییر واقعی است و در حال حاضر باعث ایجاد ناهنجاری در داده های وب سایت ها می شود.

با این حال، جن سیمونز، تبشیر اپل در تیم توسعه دهنده وب برای Safari & Webkit، توییت کرد در 11 آوریل که تغییر ارسال نشده بود. اپل به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداده است.

بخشی از نارضایتی مدیران فناوری تبلیغات از این تغییر، این است که اپل چقدر در مورد آن اطلاع رسانی نکرده است، با توجه به اینکه این امر بر معماری بسیاری از وب سایت ها تأثیر می گذارد.

چگونه ناشران و تبلیغ کنندگان می توانند تحت تأثیر قرار گیرند

Loch Rose، مدیر ارشد تجزیه و تحلیل در شرکت داده اپسیلون متعلق به Publicis، گفت: سایت هایی که با بسیاری از اشخاص ثالث با استفاده از این تکنیک کار می کنند، ممکن است مجبور شوند نحوه کار وب سایت های خود را دوباره ابزار کنند.

رز گفت: «سایت‌های زیادی وجود دارند که اکثر ترافیک آنها متعلق به اپل است. بنابراین آنها بسیاری از قابلیت های خود را از دست می دهند.

نقاط کور زیادی ایجاد می کند و سردردهای غیر ضروری زیادی ایجاد می کند

راتکو ویداکویچ، بنیانگذار شرکت مشاوره فناوری تبلیغات AdProfs

لیپکانو گفت که برندها باید گزارش های خود را به مرورگرهای دیگر تقسیم کنند تا از تصمیم گیری در مورد داده های اشتباه جلوگیری کنند. با این نوع کوکی‌ها که هر هفت روز یکبار حذف می‌شوند، شناسایی کاربران بازگشته بسیار دشوارتر خواهد بود.

لیپکانو همچنین به برندها توصیه کرد که به‌جای لمس اول، بر معیارهای کوتاه‌مدت، مانند اسناد آخرین لمس یا داده‌محور تکیه کنند.

راتکو ویداکویچ، موسس شرکت مشاوره فناوری تبلیغات AdProfs، گفت: این تغییر بر ناشران و محصولات تبلیغاتی آنها نیز تأثیر خواهد گذاشت.

او گفت: «هرچه ناشر کمتری در مورد مخاطبان خود بداند، کمتر می تواند بینش را به تبلیغ کنندگان ارائه دهد. نقاط کور زیادی ایجاد می کند و سردردهای غیرضروری زیادی ایجاد می کند.

واقعا صنعت چقدر باید نگران باشد؟

این اولین بازی Rodeo اپل نیست که سعی می‌کند از پنهان کردن اشخاص ثالث در کوکی‌های شخص اول جلوگیری کند و آخرین مورد نیز نخواهد بود.

منابع می گویند هنوز راه حل های دیگری وجود دارد که اپل هنوز آنها را برطرف نکرده است. به همین ترتیب، منابع می گویند که صنعت نباید از اقدامات مداوم اپل برای بستن این حفره ها غافلگیر شود.

امن ترین راه برای کار وب سایت ها با اشخاص ثالث، هم از نظر حفظ حریم خصوصی کاربر و هم اجتناب از تغییرات آتی در خط مشی مرورگر، اشتراک گذاری اطلاعات سرور به سرور، دور زدن کامل مرورگر است. لیپکانو گفت، اما وب‌سایت‌هایی که از این رویکرد استفاده می‌کنند، برخی از سیگنال‌های کلیدی در مورد کاربران را از دست می‌دهند که تنها با دانستن رفتار مرورگر می‌توان آنها را به دست آورد.