راه رو به جلو: ادغام فناوری اطلاعات و عملیات

ایرانی فامیلی که بیشتر یک دهه در بخش انرژی کار کرده است، می‌گوید: «افراد در عملیات، فرصت‌های زیادی را می‌بینند. برای مشکلاتی که هر روز با آن مواجه می‌شوند، OT رویای رفع‌های بالقوه‌ای را در نظر می‌گیرد. به عنوان مثال، اگر قطعی برق رخ دهد، ناظران مربوطه می توانند به طور خودکار اعلان ها را در هر کجا که هستند دریافت کنند. یا داده‌های در دسترس بودن کارکنان می‌تواند از طریق سیستم‌های شرکت جریان یابد تا سرپرستان و مدیران بتوانند به راحتی پروژه‌ها یا شیفت‌ها را تعیین کنند.

“و سپس آنها می روند و با IT صحبت می کنند، و پاسخ IT ممکن است “ممکن نیست”. ایرانی فامیلی می‌گوید که این می‌تواند همه پروتکل‌های امنیتی را زیر پا بگذارد. عملیات راه حل مشکلات را می بیند. فناوری اطلاعات امنیت سایبری، یکپارچگی و ریسک پشتیبانی را می بیند. “اما از منظر عملیات، آنچه که آنها می بینند نوار قرمز IT است، IT همکاری نمی کند، یا IT بازی را انجام نمی دهد.”

توصیف IT و OT به عنوان بخش های مختلف با اهداف متفاوت و فرهنگ های کاملاً متفاوت آسان است. آنها اغلب به طور مستقل در سازمان ها مدیریت می شوند و به عنوان گروه های منزوی که مشکلات خاص را برطرف می کنند و از پروتکل های خود استفاده می کنند، تلقی می شوند. اما این منجر به راه‌اندازی‌های ناکارآمد و پرهزینه می‌شود که نمی‌توانند نوآوری و استانداردسازی را تقویت کنند.

از آنجایی که اقتصادهای جهانی پس از فروپاشی نزدیک در بحبوحه همه‌گیری ویروس کرونا در سال 2020 قدرت خود را به دست می‌آورند، فشار برای افزایش بهره‌وری، نوآوری و چابکی وجود دارد. شرکت ها باید با دیجیتالی کردن فرآیندها و استفاده از اینترنت اشیا و هوش مصنوعی (AI) سرعت تجارت را افزایش دهند تا بینش عملی را از مجموعه داده های بزرگ استخراج کنند.

برای دستخوش چنین تحول دیجیتالی در صنایعی که به شدت به دارایی‌های فیزیکی متکی هستند – تولید، نفت و گاز، حمل‌ونقل، انرژی و آب و برق – سازمان‌ها باید IT و OT را در یک سازمان یکپارچه که سیستم‌ها را از هر دو طرف به هم متصل می‌کند، ادغام کنند.

فی کرانمر، مدیر ارشد بخش منابع طبیعی Accenture و مدیر ارشد اطلاعات سابق شرکت معدنی Rio Tinto می گوید: «همگرایی IT/OT یک امر اجتناب ناپذیر است. “این تنها راه برای ایجاد یک تحول دیجیتال کامل است، به ویژه در فضای صنعت سنگین.”

اما چالش های مهمی برای غلبه بر وجود دارد. بسیاری از محیط‌های صنعتی با تجهیزات قدیمی، فرآیندهای دستی، و مقاومت در برابر تغییر از هر دو بخش کسب‌وکار، OT و IT مشخص می‌شوند. غالباً نگرش این است که OT به تنهایی می داند چگونه محصولات و خدماتی را تولید کند که برای شرکت درآمد ایجاد می کند.

برعکس، افراد IT اغلب فکر می‌کنند که تنها آنها می‌دانند چگونه می‌توانند به مدرن‌سازی بخش‌های OT کمک کنند، با فعال کردن سیستم‌هایی که مزایای هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و سایر فناوری‌های دیجیتال را ممکن می‌سازند. همکاری واقعی یک امر ضروری است، اما پیچیدگی فناوری جدید و ادغام زیرساخت‌ها با ماشین‌های قدیمی سوالاتی را در مورد سرمایه‌گذاری، رهبری و حکمرانی ایجاد می‌کند.

بالا آروناچلام، مدیر اجرایی نفت و گاز برای بیش از 30 سال، می‌گوید ویژگی‌های خاص صنعت عامل مهمی است. «این صنعت یک صنعت میراثی است. برای آنها حرکت به سمت فضای فناوری، سرمایه گذاری از فرصتی که در مقابل آنها قرار دارد، یک مبارزه است.”

به عنوان دارایی های فیزیکی، چه در کارخانه و چه در میدان، از طریق فناوری اینترنت اشیا دیجیتالی می شوند. همانطور که برنامه ها، ذخیره سازی داده ها و پردازش داده ها به ابر منتقل می شوند. و از آنجایی که کارمندان بیش از یک سال پس از شیوع بیماری همه گیر به دفاتر خانگی خود می چسبند، هر گونه مرزی که بین OT و بقیه مشاغل در حال فروپاشی است. کرانمر می‌گوید: «چالش این است که ما باید داده‌ها را در تمام این مرزها گرد هم بیاوریم. او می گوید که بزرگترین موانع سازمانی و فرهنگی است. غلبه بر جنبه تکنولوژیک بسیار راحت تر از جنبه انسانی است.

خبر خوب این است که دستورالعمل‌هایی وجود دارد که سازمان‌ها می‌توانند برای دستیابی به یکپارچگی IT/OT که برای طرح‌های موفق تحول دیجیتال بسیار حیاتی است، دنبال کنند.

دانلود گزارش کامل.