درون جنگ قدرت آلمان بر سر انرژی هسته ای

واکنش ها مختلط است. برخی این را یک پیروزی می‌دانند، زیرا آلمان از منبع برق دور می‌شود که آنها آن را خطرناک و معیوب می‌دانند. اما دیگران آن را به عنوان یک مانع بزرگ بالقوه برای اقدامات اقلیمی می‌دانند – در حالی که نیروگاه‌های هسته‌ای به چپ و راست بسته شده‌اند، انرژی زغال‌سنگ در کنار آن قرار گرفته است و بخش عظیمی از برق کشور را تامین می‌کند و در تمام مدت انتشار گازهای گلخانه‌ای را منتشر می‌کند.

چالش واقعی آلمان در پیش است، زیرا این کشور تلاش می کند به اهداف جاه طلبانه اقلیمی بدون تامین برق ثابتی که هسته ای ارائه می کند، دست یابد. کل وضعیت آنچه را که من به عنوان یک سوال اصلی در جنبش آب و هوای امروز می بینم برجسته می کند: هسته ای دقیقاً باید در کجا قرار گیرد؟

در مورد انرژی هسته ای در آلمان چه می گذرد؟

جنگی طولانی و طولانی در آلمان بر سر هسته ای وجود دارد که دهه ها طول کشیده است. در اینجا نسخه SparkNotes از آنچه اتفاق افتاده است:

  • پس از چند حادثه در دهه 1980 (از جمله حوادث کوچک در داخل آلمان، بدون ذکر چرنوبیل در اوکراین فعلی)، حمایت عمومی از انرژی هسته ای شروع به کاهش کرد. سوالاتی در مورد اینکه با زباله های هسته ای چه باید کرد نیز شروع به رشد کردند.
  • پس از اعتراضات فراوان، دولت طرحی برای تعطیلی تمام نیروگاه های هسته ای ترتیب داد. این طرح در سال 2002 به تصویب رسید.
  • پس از چند تلنگر، در سال 2011 با حادثه فوکوشیما در ژاپن همه چیز دوباره به اوج رسید. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، خواستار تسریع در تعطیلی و پایان کار تا سال 2022 شد.
  • این تعطیلی از اکتبر 2022 به دلیل نگرانی در مورد امنیت انرژی مرتبط با جنگ در اوکراین به تعویق افتاد. اما در 15 آوریل 2023، در ساعت 11:59 شب به وقت محلی، آخرین نیروگاه هسته ای آلمان از شبکه برق قطع شد.

پس همه اینها چه ربطی به تغییرات آب و هوایی دارد؟

تعطیلی نیروگاه های هسته ای می تواند یک شکست بزرگ برای اهداف آب و هوایی باشد. در حالی که آلمان پیشرفت زیادی در نصب انرژی های تجدیدپذیر مانند باد و خورشید داشته است، انتشار گازهای گلخانه ای از بخش برق این کشور به طرز تکان دهنده ای کاهش یافته است. این کشور متعهد شده است تا سال 2045 به انتشار خالص صفر برسد، اما اهداف اقلیمی خود را برای سال های 2021 و 2022 از دست داده است.

این پیشرفت کند تا حدی به این دلیل است که انرژی باد و خورشید به جای زغال سنگ جایگزین انرژی هسته‌ای – یک منبع انرژی با انتشار کم – می‌شوند.

آلمان هنوز در مقایسه با بسیاری از کشورهای صنعتی دیگر زغال سنگ زیادی می سوزاند و مقدار زیادی از آن زغال سنگ زغال سنگ است که به ویژه آلودگی شدید دارد. دولت آلمان متعهد شده است تا حداکثر تا سال 2038 زغال سنگ را به تدریج حذف کند، و رهبری کنونی هدف قبلی را سال 2030 هدف قرار داده است. با این حال، حذف زغال سنگ کند بوده است – اخیراً برخی از کارخانه های زغال سنگ تعطیل شده در زمستان امسال به دلیل بحران انرژی دوباره راه اندازی شدند.

نگاهی به تفاوت بین فرانسه و آلمان، دو همسایه پردرآمد در اروپای غربی، می‌تواند دلیل اهمیت همه اینها را نشان دهد.