خروج متان از جو می تواند گرم شدن کره زمین را کند کند – اگر بتوانیم نحوه انجام آن را بیابیم

راب جکسون ، محقق در استنفورد و نویسنده هر دو مطالعه می گوید: “احتمالاً هیچ کاری نمی توانیم انجام دهیم که تأثیر بیشتری در اصلاح دمای حداکثر در چند دهه آینده نسبت به حذف متان داشته باشد.”

متان نسبتاً کمیاب است: دی اکسید کربن حدود 200 برابر بیشتر در جو متمرکز است. با این وجود ، طبق گزارش اخیر هیئت بین دولتی سازمان ملل متحد در مورد تغییرات آب و هوا ، این سیاره تقریباً 30 درصد از کل گرمایش جهانی تا به امروز یا حدود 0.5 درجه سانتی گراد را تامین کرده است. اگرچه عمر آن در جو فقط 10 سال است ، اما در بازه های زمانی کوتاه تقریبا 86 برابر گاز گلخانه ای قوی تر از دی اکسید کربن است.

وایشالی نایک ، دانشمند جوی اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده می گوید: “متان از بین می رود ، اما در عین حال ، مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.”

به دلیل عمر کوتاه آن ، اگر انتشار گاز متان امروز کاهش یابد ، سطح اتمسفر به سرعت کاهش می یابد. در گزارش اخیر برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد در مورد متان که نایک در آن همکاری داشت ، محققان تخمین زدند که کاهش 45 درصدی انتشار گاز متان امروز می تواند گرم شدن 0.28 درجه سانتیگراد را تا اواسط قرن کاهش دهد و جهان را تحت هدف گرم شدن کمتر از 1.5 درجه سانتیگراد در سطوح پیش از صنعت نگه دارد. با توافقنامه پاریس مشخص شد.

نایک می گوید ، حدود دو سوم این کاهش ها می تواند با استفاده از راه حل های موجود به دست آید. این شامل بستن چاههای نشت کننده گاز طبیعی و کاهش وابستگی به معادن زغال سنگ است ، که متان آزاد شده را در زیر سطح زمین ذخیره می کند که با تبدیل مواد گیاهی به زغال سنگ تولید می شود. به گفته وی ، کاهش برخی از گازهای گلخانه ای ارزان تر و آسان تر از افزایش فناوری حذف است.

اما برای گرم نگه داشتن دمای زیر 1.5 درجه سانتی گراد ، انتشار گاز متان از صنایع مانند کشاورزی نیز باید کاهش یابد – که ممکن است با افزایش جمعیت سخت تر شود.