این مواد فراوان می‌تواند قفل باتری‌های ارزان‌تر را برای خودروهای برقی باز کند

با این حال، طی چند ماه گذشته، شرکت‌های باتری‌سازی و خودروسازان در چین تلاش‌هایی را برای نوع جدیدی از شیمی باتری اعلام کرده‌اند که لیتیوم را با سدیم جایگزین می‌کند. این باتری‌های یون سدیم جدید می‌توانند به کاهش هزینه‌ها برای وسایل نقلیه ذخیره‌سازی ثابت و الکتریکی کمک کنند، در صورتی که این فناوری بتواند انتظارات زیادی را که شرکت‌ها دارند برآورده کند.

در ماه مارس، JAC Motors، یک خودروساز مستقر در چین، عکس‌هایی از یک خودروی چارتری منتشر کرد که به گفته آن اولین خودروی جهان است که با باتری‌های یون سدیم ساخته شده است. این وسیله نقلیه جمع و جور مجهز به یک باتری 25 کیلووات ساعتی ساخته شده توسط شرکت چینی دیگر به نام HiNa Battery بود و در یک بیانیه مطبوعاتی ادعا شد که برد خودرو تا 250 کیلومتر (155 مایل) می رسد. در ماه آوریل، CATL، بزرگ‌ترین سازنده باتری‌های برقی در چین، اعلام کرد که یک باتری یون سدیم تولید کرده است که قصد دارد آن را در خودرویی ساخته شده توسط خودروساز چری عرضه کند. هیچ یک از چهار شرکت به درخواست اظهار نظر پاسخ ندادند.

“آنها این اعلامیه های بسیار جالب را می دهند. اندی لیچ، تحلیلگر ذخیره انرژی در BNEF می‌گوید: «جزئیات زیادی نیز وجود ندارد. نه CATL و نه HiNa جدول زمانی تولید یا معیارهای دقیق عملکرد باتری‌ها را منتشر نکرده‌اند، یا حتی نشان نداده‌اند که چه نوع خاصی از باتری‌های یون سدیم را در نظر دارند استفاده کنند. لیچ می‌گوید این معما برای این شرکت‌های بزرگ تعجب‌آور نیست: «آن‌ها تمایل دارند کارت‌های خود را نزدیک سینه‌شان نگه دارند.» اما سؤالاتی در مورد اینکه باتری‌های سدیم یونی چقدر برای وسایل نقلیه واقعی آماده هستند، ایجاد می‌کند.

باتری‌های مبتنی بر سدیم جدید نیستند، اما کاستی‌های فنی قبلاً آنها را از مصرف لیتیوم باز می‌داشت. شرلی منگ، محقق باتری در دانشگاه شیکاگو و آزمایشگاه ملی آرگون، می گوید: باتری های یون سدیم به طور سنتی به سرعت فرسوده می شوند و همچنان چگالی انرژی کمتری نسبت به لیتیوم یون دارند.

این بدان معناست که برای ذخیره همان مقدار انرژی، یک باتری مبتنی بر سدیم باید بزرگتر و سنگین تر از باتری مشابه مبتنی بر لیتیوم باشد. برای خودروهای برقی، این به معنای برد کوتاه‌تر برای باتری با همان اندازه است.

باتری سنگین‌تر و ارزان‌تر ممکن است در برخی شرایط ترجیح داده شود، مانند خودروهای الکتریکی کوچکتر و با برد پایین‌تر که در چین رایج است. برد اعلام شده JAC با Wuling Hongguang Mini، یکی از محبوب ترین خودروهای برقی چین، قابل مقایسه است که نسخه دوربرد آن با یک بار شارژ می تواند تا 280 کیلومتر (175 مایل) را طی کند.

بازار تا حدودی ساده‌تر برای باتری‌های یون سدیم ممکن است تاسیسات ذخیره‌سازی ثابت باشد، مانند مواردی که برای تامین برق پشتیبان برای خانه یا کسب‌وکار یا در شبکه برق استفاده می‌شود. برخی از شرکت ها، مانند Natron مستقر در ایالات متحده، شیمی را به طور خاص برای کاربردهای ثابت توسعه می دهند، جایی که اندازه و وزن به اندازه یک ماشین در حال حرکت حیاتی نیست.